D 2022

VÝUKA PRVNÍ POMOCI ŽÁKŮ A STUDENTŮ JAKO PRVNÍ KROK PREVENCE KRIMINALITY

ŠIMÁNKOVÁ, Petra and Lucie KŘÁKOVÁ

Basic information

Original name

VÝUKA PRVNÍ POMOCI ŽÁKŮ A STUDENTŮ JAKO PRVNÍ KROK PREVENCE KRIMINALITY

Name (in English)

TEACHING FIRST AID TO PUPILS AND STUDENTS AS THE FIRST STEP IN CRIME PREVENTION

Authors

ŠIMÁNKOVÁ, Petra and Lucie KŘÁKOVÁ

Edition

Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veře, STŘÍPKY Z PEDIATRICKO – PORODNICKÉHO OŠETŘOVATELSTVÍ, p. 54-64, 84 pp. 2022

Publisher

Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30307 Nursing

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-7510-544-8

Keywords in English

cardiopulmonary resuscitation; first aid; knowledge of students; knowledge of pupils.
Změněno: 27/3/2024 14:07, Ing. Lucie Chmelařová

Abstract

V originále

Ve školách či v okolí škol stále přibývá trestných činů, kterých se dopouští právě děti a mladiství. Nárůst počtu vážných zranění a úrazů stále více poukazuje na nutnost výuky první pomoci ve školách, která má pro včasné poskytnutí pomoci a záchraně života zásadní význam. Cílem příspěvku je posoudit znalosti žáků základních a studentů středních škol v o problematice poskytování první pomoci a kardiopulmonální resuscitaci. Zjišťování probíhalo formou kvantitativního průzkumu pomocí nestandardizovaného dotazníku. Soubor respondentů tvořili žáci vyšších ročníků základních škol a studenti středních škol v Opavě.

In English

Crimes committed by children and adolescents in or around schools are on the rise. The increase in the number of serious injuries and accidents increasingly points to the need for first aid education in schools, which is essential for timely assistance and life-saving treatment. The aim of this paper is to assess the knowledge of primary and secondary school students on the issues of first aid and cardiopulmonary resuscitation. The study was conducted in the form of quantitative survey using a non-standardized questionnaire. The respondents consisted of pupils of upper primary schools and students of secondary schools in Opava.