d 2023

Podnikání v nestabilním podnikatelském prostředí

DUHÁČEK ŠEBESTOVÁ, Jarmila

Basic information

Original name

Podnikání v nestabilním podnikatelském prostředí

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizační texty a aktivity

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

Keywords (in Czech)

covid 19; podnikání, výzkum

Keywords in English

covid 19, entrepreneurship, research

Abstract

V originále

Díky epidemii COVID-19 byly poslední dva až tři roky plné změn pro podnikatele. Výsledkem je, že změna vede na novou úroveň zájmu o dlouhodobou strategii zaměřenou na míru zadlužení, rizikovost, reinvestice zisku a organizační změny. Výzkum byl zaměřen na reakce podnikatelů v rámci omezení COVID-19 a téměř po něm. Výsledky jsou založeny na primárním výzkumu ve více než 300 podnicích v České republice. (dvě kola průzkumu - 2020 a 2021). Výsledky ukázaly, že měřitelné cíle jsou během krize nesmírně důležité pro udržení disciplíny v podnikání (nárůst o 91 %). Na druhé straně je potěšující, že strategie odchodu, jako reakce na krizi není preferovaným řešením (nejnižší preference). Zjištění by se mohla uplatnit v manažerské praxi jako doporučení při kombinaci optimálního obchodního chování v krizovém prostředí. Originalitu zjištění lze spatřovat ve významu průběžné investice zisku, plánování jednotlivých činností ve společnosti a nutnost aktivního přístupu podnikatele.

In English

Thanks to the COVID-19 epidemic, the last two to three years have been full of changes for business. As a result, change is leading to a new level of interest in a long-term strategy focused on debt levels, risk appetite, reinvestment profit and organisational change. The research focused on the reactions of entrepreneurs within the COVID-19 constraint and almost after it. The results are based on primary research in more than 300 enterprises in the Czech Republic (two rounds of research - 2020 and 2021). The results showed that measurable targets are extremely important during the crisis for maintaining discipline in business (an increase of 91%). On the other hand, it is gratifying,that an exit strategy as a response to the crisis is not the preferred solution (lowest preference). The findings could be applied in managerial practice as recommendations in combining optimal business behaviour in a crisis environment. Originality of the findings can be seen in the importance of continuous profit investment, planning individual activities in the company and the necessity of an active approach of the entrepreneur.