Detailed Information on Publication Record
2022
Sprachliche Innovation und Sprachwandel am Beispiel ausgewählter Adjektive
RYKALOVÁ, GabrielaBasic information
Original name
Sprachliche Innovation und Sprachwandel am Beispiel ausgewählter Adjektive
Name in Czech
Jazykové inovace a jazykové změny na příkladu vybraných adjektiv
Name (in English)
Language innovations and language changes on the example of selected adjectives
Authors
Edition
2022
Other information
Language
German
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
Jazyková inovace; jazyková změna; adjektivum; globalizace
Keywords in English
Language innovation; language change; adjective; globalization
Tags
Tags
International impact
Změněno: 19/9/2023 12:14, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
V originále
Sprachliche Innovationen und Sprachwandel reagieren auf kommunikative Bedürfnisse im Zusammenhang mit neuen Gegebenheiten und Sachverhalten. Gesellschaftliche Veränderungen machen Neubenennungen notwendig, außerdem sind sie immer mit einer bestimmten Intention des Sprachverwenders verbunden, d.h. sie sind intentional. Mit neuen, anfangs nicht selten ungewöhnlichen, oder auch normabweichenden Wortformen werden Bezeichnungslücken geschlossen oder stilistische Effekte erzielt. Der Beitrag setzt sich zum Ziel zu zeigen, wie zeitliche, soziale, ökonomische, politische, und kulturelle Faktoren die Entstehung von interessanten Adjektivformen und attributiven Wortverbindungen beeinflussen, sie in neue Kontexte setzen und die Bezeichnung „Adjektive des 21. Jhs.“ verdienen und zum innovativen Sprachgebrauch der modernen Gesellschaft gehören.
In Czech
Jazykové inovace a jazykové změny reagují na komunikační potřeby v souvislosti s novými okolnostmi a skutečnostmi. Společenské změny vyžadují přejmenování, navíc jsou vždy spojeny s určitým záměrem uživatele jazyka, jsou tedy záměrné. S novými, zpočátku nezřídka neobvyklými a „chybnými“ (= v rozporu s normou) tvary se uzavírají mezery v pojmech nebo se dosahuje stylistických efektů. Cílem příspěvku je ukázat, jak časové, sociální, ekonomické, politické a kulturní faktory ovlivňují vznik zajímavých adjektivních tvarů a atributivních slovních spojení, stejně jako je zasazují do nových souvislostí. Díky inovativnímu jazykovému využití moderní společností si vybraná adjektiva právem zaslouží označení „adjektiva 21. století“.
In English
Language innovations and language changes respond to communication needs in relation to new circumstances and realities. Social changes require renaming, in addition, they are always associated with a certain intention of the language user – as a result, they are intentional. With new, often unusual and "wrong" (= contrary to the norm) forms, gaps in concepts are closed or stylistic effects are achieved. The aim of the paper is to show how the temporal, social, economic, political and cultural factors influence the emergence of interesting adjective forms and attributive phrases, as well as put them into new contexts. Thanks to the innovative linguistic use by the modern society, selected adjectives rightly deserve the designation of the "21st century adjectives".