Detailed Information on Publication Record
2023
Adjektive aus pragmatischer Perspektive
RYKALOVÁ, GabrielaBasic information
Original name
Adjektive aus pragmatischer Perspektive
Name in Czech
Adjektiva z pragmatického hlediska
Name (in English)
Adjectives from a Pragmatic Perspective
Authors
RYKALOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Linguistische Treffen in Wroclaw, Wroclaw, 2023, 2084-3062
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19240/23:A0001159
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
adjektivum; pragmatika; komunikační situace; kontext
Keywords in English
Adjective; Pragmatics; Function; Context; Perspective focused on language handling
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 5/2/2024 09:11, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
V originále
Aus der pragmatischen Perspektive stehen bei einer zielorientierten Kommunikation neben dem sprachlichen und situativen Kontext die Intention des Sprechers und seine Handlungsstrategie im Mittelpunkt. Am Beispiel dreier Textausschnitte, die drei unterschiedliche Textsorten repräsentieren, setzt sich der Beitrag zum Ziel zu zeigen, welche Rolle Adjektive in unterschiedlichen Kommunikationssituationen spielen, zu welchen kommunikativen Zwecken sie verwendet werden und welche Funktionen sie in unterschiedlichen Kontexten erfüllen. Es wird gezeigt, welche sprachlichen und grammatischen Spezifika zur Erfüllung eines bestimmten Kommunikationsziels im Zusammenhang mit der Intention des Textproduzenten und der Textfunktion führen. Dabei werden Adjektive der deutschen Gegenwartssprache aus einer handlungs- und funktionsorientierten Perspektive untersucht.
In Czech
Z pragmatického hlediska se cílově orientovaná komunikace zaměřuje nejen na jazykový a situační kontext, ale také na záměr mluvčího a strategii jednání. Cílem článku je na příkladu tří textových úryvků, které představují tři různé typy textu, ukázat, jakou roli hrají adjektiva v různých komunikačních situacích, pro jaké komunikační účely se používají a jaké funkce plní v různých kontextech. Ukazuje se, která jazyková a gramatická specifika vedou k naplnění určitého komunikačního cíle v souvislosti se záměrem producenta textu a funkcí textu. Přídavná jména současné němčiny jsou zkoumána z hlediska akce a funkce.
In English
From a pragmatic perspective, goal-oriented communication focuses not only on the linguistic and situational context, but also on the speaker's intention and strategy. Using the example of three text excerpts, which represent three different text types, the aim of the article is to show which role adjectives play in different communication situations, which communicative purposes they are used for, and which functions they perform in different contexts. It is shown which linguistic and grammatical specifics lead to the fulfillment of a certain communication goal in connection with the intention of the text producer and the text function. Adjectives in contemporary German are examined from the action-oriented and function-oriented perspectives.