J 2023

Adjektive aus pragmatischer Perspektive

RYKALOVÁ, Gabriela

Základní údaje

Originální název

Adjektive aus pragmatischer Perspektive

Název česky

Adjektiva z pragmatického hlediska

Název anglicky

Adjectives from a Pragmatic Perspective

Autoři

RYKALOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Linguistische Treffen in Wroclaw, Wroclaw, 2023, 2084-3062

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/47813059:19240/23:A0001159

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

DOI

http://dx.doi.org/10.23817/lingtreff.23-8

Klíčová slova česky

adjektivum; pragmatika; komunikační situace; kontext

Klíčová slova anglicky

Adjective; Pragmatics; Function; Context; Perspective focused on language handling

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 2. 2024 09:11, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

Aus der pragmatischen Perspektive stehen bei einer zielorientierten Kommunikation neben dem sprachlichen und situativen Kontext die Intention des Sprechers und seine Handlungsstrategie im Mittelpunkt. Am Beispiel dreier Textausschnitte, die drei unterschiedliche Textsorten repräsentieren, setzt sich der Beitrag zum Ziel zu zeigen, welche Rolle Adjektive in unterschiedlichen Kommunikationssituationen spielen, zu welchen kommunikativen Zwecken sie verwendet werden und welche Funktionen sie in unterschiedlichen Kontexten erfüllen. Es wird gezeigt, welche sprachlichen und grammatischen Spezifika zur Erfüllung eines bestimmten Kommunikationsziels im Zusammenhang mit der Intention des Textproduzenten und der Textfunktion führen. Dabei werden Adjektive der deutschen Gegenwartssprache aus einer handlungs- und funktionsorientierten Perspektive untersucht.

Česky

Z pragmatického hlediska se cílově orientovaná komunikace zaměřuje nejen na jazykový a situační kontext, ale také na záměr mluvčího a strategii jednání. Cílem článku je na příkladu tří textových úryvků, které představují tři různé typy textu, ukázat, jakou roli hrají adjektiva v různých komunikačních situacích, pro jaké komunikační účely se používají a jaké funkce plní v různých kontextech. Ukazuje se, která jazyková a gramatická specifika vedou k naplnění určitého komunikačního cíle v souvislosti se záměrem producenta textu a funkcí textu. Přídavná jména současné němčiny jsou zkoumána z hlediska akce a funkce.
Zobrazeno: 28. 11. 2024 05:19