J 2023

Does the Education of Mothers Affect Their Experience of Motherhood and Parenthood? Selected Aspects in the Czech Republic

DUDA, Danuta, Kamila TUREČKOVÁ a Ivona BURYOVÁ

Základní údaje

Originální název

Does the Education of Mothers Affect Their Experience of Motherhood and Parenthood? Selected Aspects in the Czech Republic

Autoři

DUDA, Danuta (203 Česká republika, domácí), Kamila TUREČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ivona BURYOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

DANUBE, Havířov, Vysoká škola PRIGO, 2023, 1804-6746

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50901 Other social sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

URL

Kód RIV

RIV/47813059:19520/23:A0000396

Organizační jednotka

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

DOI

http://dx.doi.org/10.2478/danb-2023-0015

Klíčová slova anglicky

Motherhood; Number of Children; First-Time Mother; Parenthood; State Social Support; Education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 1. 2024 09:15, Mgr. Danuta Duda, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of this paper is to assess how mothers’ education affects their experience of mother-hood and parenthood. The selected topic is based on the theoretical views of selected authorswho deal with the issue of motivation and experience of maternity and parental leave. Thecore of the paper is an evaluation of primary research aimed at the motivation and perceptionof maternity and parental leave in relation to the degree of education achieved by womenmothers. The sub-objectives of the research were to analyse and evaluate the motivationalfactors for mothers’ return to the labour market and the related concerns about the loss ofprofessional skills and competences. The contribution of the article is the comparison oftheoretical background with the results of primary research, which are significantly comple-mentary and thus expand the knowledge from the Czech environment.
Zobrazeno: 31. 10. 2024 13:22