PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ and Uljana CHOLODOVÁ. Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání (The trauma of child war refugees from Ukraine in the context of education). Studia Paedagogica. 2023, vol. 28, No 1, p. 35-59. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání
Name (in English) The trauma of child war refugees from Ukraine in the context of education
Authors PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lucie MACKOVÁ (203 Czech Republic) and Uljana CHOLODOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Studia Paedagogica, 2023, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/23:A0000485
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-2
Keywords in English child refugees; trauma; exile; war; school
Changed by Changed by: Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D., učo 52328. Changed: 27/2/2024 08:38.
Abstract
Cílem této kvalitativní studie je představit a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny. Srovnáváme je se situací dětských uprchlíků z předchozích válečných konfliktů v Evropě, abychom dosáhly lepšího porozumění jejich zkušenostem, postojům a potřebám. Za pomoci narativní analýzy bylo zkoumáno 43 vyprávění dětí a mladých osob ve věku 7 až 20 let, přičemž převažovaly příběhy dětí do 11 let. Tato studie poukazuje na možnou provázanost nucené migrace a traumatu, jehož popis se zrcadlí v některých dětských textech, a zároveň chce podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem. Dětským uprchlíkům je třeba poskytnout nezbytnou a kulturně citlivou intervenci a usnadnit jim přechod do nové společnosti a životní role.
Abstract (in English)
This qualitative study aims to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare their situations with those of child refugees from previous conflicts in Europe to better understand the experiences, attitudes, and needs of child refugees. A total of 43 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed. Most of the stories were written by children younger than 11. This study shows a possible connection between forced migration and trauma, descriptions of which are reflected in some children’s texts. At the same time, the study emphasizes the importance of a school where conflicting emotions and experiences can be discussed. Child refugees need to be provided with necessary and culturally sensitive interventions to facilitate their transition into a new society and life role.
PrintDisplayed: 27/4/2024 22:00