2023
Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ a Uljana CHOLODOVÁZákladní údaje
Originální název
Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání
Název anglicky
The trauma of child war refugees from Ukraine and its impact on upbringing and education
Autoři
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie MACKOVÁ (203 Česká republika) a Uljana CHOLODOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Brno, Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, od s. 318-321, 4 s. 2023
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19510/23:A0000486
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
ISBN
978-80-280-0359-3
Klíčová slova anglicky
child refugees; trauma; exile; war; school
Změněno: 19. 2. 2024 12:12, Ing. Lucie Chmelařová
V originále
Cílem příspěvku je popsat a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny, příběhy, které samy děti napsaly. Za účelem lepšího porozumění zkušenostem, postojům a potřebám dětských uprchlíků a vyšší vnímavosti post-stresových symptomů u dětí, které uprchly před válkou. Celkem bylo analyzováno 44 vyprávění dětí a mladých lidí ve věku 7 až 20 let, převažovaly příběhy dětí do 11 let. Poukážeme na možnou provázanost nucené migrace a traumatu a zároveň chceme podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem.
Anglicky
The aim of this qualitative study is to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare them with the situation of child refugees from previous conflicts in Europe to achieve a better understanding of the experiences, attitudes and needs of child refugees and to offer teaching staff a context for a higher sensitivity of post-stress symptoms in children who fled the war. A total of 44 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed and most of the stories were written by children younger than 11.