Detailed Information on Publication Record
2023
Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ and Uljana CHOLODOVÁBasic information
Original name
Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání
Name (in English)
The trauma of child war refugees from Ukraine and its impact on upbringing and education
Authors
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lucie MACKOVÁ (203 Czech Republic) and Uljana CHOLODOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Brno, Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, p. 318-321, 4 pp. 2023
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/23:A0000486
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-280-0359-3
Keywords in English
child refugees; trauma; exile; war; school
Změněno: 19/2/2024 12:12, Ing. Lucie Chmelařová
V originále
Cílem příspěvku je popsat a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny, příběhy, které samy děti napsaly. Za účelem lepšího porozumění zkušenostem, postojům a potřebám dětských uprchlíků a vyšší vnímavosti post-stresových symptomů u dětí, které uprchly před válkou. Celkem bylo analyzováno 44 vyprávění dětí a mladých lidí ve věku 7 až 20 let, převažovaly příběhy dětí do 11 let. Poukážeme na možnou provázanost nucené migrace a traumatu a zároveň chceme podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem.
In English
The aim of this qualitative study is to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare them with the situation of child refugees from previous conflicts in Europe to achieve a better understanding of the experiences, attitudes and needs of child refugees and to offer teaching staff a context for a higher sensitivity of post-stress symptoms in children who fled the war. A total of 44 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed and most of the stories were written by children younger than 11.