C 2016

Possibilities for early diagnosis of auditory discrimination in preschool children with impaired communication ability

ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta

Basic information

Original name

Possibilities for early diagnosis of auditory discrimination in preschool children with impaired communication ability

Authors

ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Lublin, Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, p. 31-46, 16 pp. 2016

Publisher

Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej

Other information

Language

English

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-83-7784-894-4

Keywords (in Czech)

fonologické uvědomování; fonematické povědomí; stimulace sluchové percepce

Keywords in English

phonological awareness; phonemic awareness; stimulation of auditory perception

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 7/3/2025 15:27, Ing. Lucie Chmelařová

Abstract

V originále

The author's contribution in the book provides the results of research on the orientation examination of auditory perception in preschool children with loud and whispered speech in the context of monitoring words with high and low sounds. By comparison and analysis, she presents the results within the phonetic-phonological linguistic level of speech. Based on the data obtained, recommendations for school speech therapy practice were subsequently established.

In Czech

Příspěvek autorky v knize poskytuje výsledky výzkumu orientačního vyšetření sluchové percepce u dětí předškolního věku hlasitou a šeptanou řečí v rámci sledování slov s vysokými a hlubokými hláskami. Komparací a analýzou prezentuje výsledky v rámci foneticko-fonologické jazykové roviny řeči. Na základě získaných dat byla následně stanovena doporučení pro školskou logopedickou praxi.