V originále
Posláním řady odborných monografií, které jsme nazvali „kompendia“, je zpřístupňovat aktuální poznatky z oblasti knihovnictví a informační vědy a praxe široké odborné veřejnosti, zejména však studentům bakalářského a magisterského stupně vzdělávání. Vydání řady kompendií iniciovalo vědecko-pedagogické oddělení knihovnictví a informačních studií1 Slezské univerzity v Opavě a vydávání kompendií se laskavě ujala naše partnerská Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě. Cílem kompendií je poskytnout studentům souhrn poznatků a informací, které přímo souvisejí s mezinárodně uznávaným jádrem oboru knihovnictví a informační vědy. Jednotlivé autorské studie v řadě kompendií odpovídají tématům a disciplínám a akreditovaným předmětům vzdělávání ve studijním programu Knihovnictví a informační studia. Naší ambicí je shromáždit odborný obsah v kompendiích tak, aby pomohl studentům zvládnout základy oboru a nejnovější trendy pro státní závěrečné zkoušky.Grzegorz Nieć (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) přispěl do Kompendia knihovnitcví 2 studií Knižní kultura – koncept a jeho zavádění; Pavol Rankov (Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave) v klasické studii Vědecké informace a vědecká komunikace; Dušan Katuščák (Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, ÚBK, oddělení knihovnictví; Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici) v autorské kapitole Metadáta navazuje na poznatky z monografie Kompendium knihovnictví 1; Lenka Dostálová (Moravská zemská knihovna v Brně) a doktorka Libuše Foberová (Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě) přispěly do kompendia aktuální studií Architektura knihoven v praxi; Petra Vávrová (Národní knihovna České republiky, Odbor ochrany knihovních fondů) napsala pro Kompendium knihovnictví 2 studii Preventivní péče o knihovní fondy; Zuzana Šidlichovská (Vysoká škola polytechnická, Jihlava) se zabývá tématem GDPR v knihovnách, které patří k jádru odborného vzdělávání informačních specialistů na všech úrovních; Pavlína Lišovská (Knihovna Jiřího Mahena v Brně) se dlouhodobě věnuje knihovnické práci se specifickou cílovou skupinou dětí a mládeže.
In English
The mission of a number of professional monographs, which we called "compendies", is to make available current findings from the field of librarianship and information science and practice to a wide professional public, especially to students of bachelor's and master's degrees. The publication of a series of compendia was initiated by the scientific-pedagogical department of librarianship and information studies1 of the University of Silesia in Opava, and the publication of the compendia was kindly undertaken by our partner Moravian-Silesian Scientific Library in Ostrava. The goal of the compendiums is to provide students with a summary of knowledge and information that is directly related to the internationally recognized core of the field of library and information science. Individual author studies in a number of compendiums correspond to topics and disciplines and accredited subjects of education in the Library and Information Studies study program. Our ambition is to collect professional content in compendia in such a way as to help students master the basics of the field and the latest trends for state final exams. Grzegorz Nieć (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) contributed 2 studies to the Compendium of Librarians, Book culture – concept and its implementation; Pavol Rankov (Faculty of Philosophy, Comenius University in Bratislava) in the classical study Scientific information and scientific communication; Dušan Katuščák (University of Silesia in Opava, Faculty of Philosophy and Science, ÚBK, Department of Library Science; State Scientific Library in Banská Bystrica) in the author's chapter Metadata builds on findings from the monograph Compendium of Library Science 1; Lenka Dostálová (Moravian Provincial Library in Brno) and Dr. Libuše Foberová (Moravian-Silesian Scientific Library in Ostrava) contributed to the compendium of current studies Library Architecture in Practice; Petra Vávrová (National Library of the Czech Republic, Department of Protection of Library Collections) wrote a study on Preventive Care of Library Collections for the Compendium of Librarianship 2; Zuzana Šidlichovská (Vysoká škola polytechnická, Jihlava) deals with the topic of GDPR in libraries, which belongs to the core of professional education of information specialists at all levels; Pavlína Lišovská (Jiří Mahen Library in Brno) has long been dedicated to library work with a specific target group of children and youth.