V originále
Příspěvek rekapituluje a zhodnocuje dosavadní psaní dějin moravské hudby 19. a 20. století. Následně předestírá návrh, jak psát v současné situaci dějiny moravské hudby, které by překonávaly běžné redukcionistické přístupy k hudební moravskosti, založené na kulturních (etnických či nacionálních, formálních, teritoriálních) kategoriích, a smysluplně vysvětlovaly tak rozdílné – a přitom vnitřně příbuzné – fenomény, jakými jsou tvorba Leoše Janáčka či Ivy Bittové.
Anglicky
The paper recapitulates and evaluates existing historiography of the 19th- and 20th-centuries Moravian music. Subsequently, it presents a proposal for how to write, in the current situation, a history of Moravian music which would overcome the usual reductionist approaches to musical Moravianness, based on cultural (ethnic or national, formal, territorial) categories, and meaningfully explain different – and yet internally related – phenomena, such as the work of Leoš Janáček and Iva Bittová.