ZAPLETAL, Miloš. Janáček, Bittová a „pupeční šňůra“ (Janáček, Bittová, and the „umbilical cord“). In David Kozel – Karel Steinmetz. Janáčkiana 2022: sborník z 36. ročníku mezinárodní muzikologické konference Janáčkiana 2022, konané ve dnech 2. a 3. června 2022. Ostrava: Ostravská univerzita, 2023, p. 67-71. ISBN 978-80-7599-371-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Janáček, Bittová a „pupeční šňůra“
Name (in English) Janáček, Bittová, and the „umbilical cord“
Authors ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Ostrava, Janáčkiana 2022: sborník z 36. ročníku mezinárodní muzikologické konference Janáčkiana 2022, konané ve dnech 2. a 3. června 2022, p. 67-71, 5 pp. 2023.
Publisher Ostravská univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/47813059:19240/23:A0001229
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN 978-80-7599-371-7
Keywords in English Moravian music; Czech music; music history; historiography of music; philosophy of history; Janáček; folklorism; Bittová
Tags ÚHV
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D., učo 52314. Changed: 18/12/2023 09:26.
Abstract
Příspěvek rekapituluje a zhodnocuje dosavadní psaní dějin moravské hudby 19. a 20. století. Následně předestírá návrh, jak psát v současné situaci dějiny moravské hudby, které by překonávaly běžné redukcionistické přístupy k hudební moravskosti, založené na kulturních (etnických či nacionálních, formálních, teritoriálních) kategoriích, a smysluplně vysvětlovaly tak rozdílné – a přitom vnitřně příbuzné – fenomény, jakými jsou tvorba Leoše Janáčka či Ivy Bittové.
Abstract (in English)
The paper recapitulates and evaluates existing historiography of the 19th- and 20th-centuries Moravian music. Subsequently, it presents a proposal for how to write, in the current situation, a history of Moravian music which would overcome the usual reductionist approaches to musical Moravianness, based on cultural (ethnic or national, formal, territorial) categories, and meaningfully explain different – and yet internally related – phenomena, such as the work of Leoš Janáček and Iva Bittová.
PrintDisplayed: 27/4/2024 21:06