V originále
Příspěvek se zaměřuje na roli veřejného osvěty při stabilizaci ekonomiky, politických a národnostních poměrů na příkladu německé menšiny v meziválečném Československu. V úvodní části je popsán systém veřejné osvěty a knihovnictví,jeho cíle a praktická realizace. Kromě úvodu do organizační struktury německého veřejného knihovnictví v Československu je pozornost věnována přeshraniční spolupráci mezi knihovníky z Československa a Výmarské republiky. Vliv knihovnictví ve Výmarské republice je zřejmý i v oficiální československé koncepci veřejného knihovnictví meziválečného období. Hlavní část příspěvku se zaměřuje na období hospodářské krize, proměnu cílů veřejné osvěty a reakci československých úřadů na vnitropolitickou situaci. Kromě státem financované veřejné osvěty je pozornost věnována také aktivitám vybraných německých nestátních vzdělávacích organizací. V závěru je provedeno hodnocení výsledků činnosti a přínosu osvětových aktivit ke stabilizaci politických a národnostních poměrů meziválečného Československa.
In English
The paper focuses on the role of public education in stabilization of the economical, political and national conditions using the example of the German minority in the interwar Czechoslovakia. The introductory part describes the system of public education and librarianship,its aims and practical implementation. In addition to an introduction to the organisational structure of the German public librarianship in Czechoslovakia, attention is given to the cross-border working contacts between librarians from the Czechoslovakia and Weimar Republic. The influence of librarianship in the Weimar Republic is also evident in the official Czechoslovak concept of public librarianship of the interwar period. The main part of the paper focuses on the period of the economic crisis, the transformation of the objectives of public education and the reaction of the Czechoslovak authorities to the internal political situation. In addition to the state-funded public education, the attention is also paid to the activities of selected German non-state educational organisations. Finally, an assessment is made of the results of the public education activities and the contribution of the public education activities to the stabilisation of political and national conditions in the interwar period Czechoslovakia.