k
2023
Veřejné knihovny a vzdělávání dospělých v Československu v letech 1918-1938
BROŽOVSKÁ ONDERKOVÁ, Jana
Basic information
Original name
Veřejné knihovny a vzdělávání dospělých v Československu v letech 1918-1938
Name (in English)
Public Libraries and Adult Education in Czechoslovakia 1918-1938
Edition
Wokół Paula Ladewiga i jego Katechizmu biblioteki 3, 2023
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
1918-1938, Československo, osvěta, veřejná knihovna, menšiny
Keywords in English
1918–1938, Czechoslovakia, adult education, public library, minorities
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Příspěvek dokladuje tezi Paula Ladewiga „Bibliotekarz musi więcej potrafić niż nauczyciel: umieć uczyć, nie nauczając.“ na příkladech aktivit československých knihovníků z období 1918-1938. Československé veřejné knihovnictví bylo v této době ovlivněno anglosaskými vzory v oblasti vzdělávání dospělých a to jak z hlediska legislativního vymezení činnosti knihoven, tak z hlediska aktivit a iniciativ jednotlivých knihovníků a jejich sdružení. V úvodu se příspěvek bude věnovat roli československého státu ve vymezení oblasti vzdělávání dospělých. Stěžejní část se zaměří a analýzu konkrétních příkladů těchto aktivit v praxi tehdejších veřejných knihoven s důrazem na roli, vliv a výsledky práce vybraných konkrétních představitelů československého knihovnictví této doby. Okrajově se příspěvek věnuje také nestátním institucím, které se v tomto období v ČSR věnovaly mimoškolnímu vzdělávání dospívající a dospělé populace.
In English
The paper proves Paul Ladewig's thesis "The librarian must be able to do more than the teacher: to be able to teach, not to teach.." with examples of the activities of Czechoslovak librarians in the period 1918-1938. Czechoslovak public librarianship at this time was influenced by Anglo-Saxon models in the field of adult education, both in terms of the legislative framework and the activities and initiatives of individual librarians and their associations. In the introduction, the paper discusses the role of the Czechoslovak state in defining the field of adult education. The main part then will focus and analysis of specific examples of these activities in the practice of public libraries of the time, with emphasis on the role, influence and results of the work of selected Czechoslovak librarians.The paper also focuses marginally on non-state institutions that were involved in out-of-school education of adolescents and adults in the Czechoslovakia during this period.
Displayed: 22/11/2024 12:58