V originále
For the 100th anniversary of the premiere of R.U.R. at the National Theatre in Prague, the PerformCzech team, based at the Arts and Theatre Institute in collaboration with the Prague Quadrennial of Performance Design and Space, The Society of the Brothers Čapek, and Silesian University in Opava, hosted an online international theatre studies conference. The conference, subtitled "Ethical Dilemmas of Industrial and Post-industrial Societies in 20th and 21st Century Theatre," examined the themes of R.U.R. and The White Plague from the perspectives of historical, current, and future interpretations of these two Čapek plays. The resulting monograph, titled similarly to the conference, is divided into three parts. In the first part, titled "Then," extensive theater studies can be found, presenting various historical interpretative approaches to both Čapek's plays in interwar Germany, Great Britain, and the USA, as well as their reception in the Balkans, Poland, Lithuania, Spain, and Japan. This section also includes the socio-cultural contexts of their initial presentations in the former Czechoslovakia and post-war Slovakia.
In Czech
K stému výročí premiéry R.U.R. v Národním divadle v Praze uspořádal tým PerformCzech sídlící v Institutu umění a divadla ve spolupráci s Prague Quadrennial of Performance Design and Space, Společností bratří Čapků a Slezskou univerzitou v Opavě online mezinárodní divadelní konferenci. Konference s podtitulem Etická dilemata průmyslových a postprůmyslových společností v divadle 20. a 21. století zkoumala témata R.U.R. a Bílé morové z pohledu historických, současných a budoucích interpretací těchto dvou Čapkových her. Výsledná stejnojmenná anglicky psaná monografie je, podobně jako konference, rozdělena do tří částí. V první části nazvané "Then" najdete rozsáhlé teatrologické studie, které představují různé historické interpretační přístupy k oběma Čapkovým hrám v meziválečném Německu, Velké Británii a USA, stejně jako jejich recepci na Balkáně, v Polsku, Litvě, Španělsku a v Japonsku. Tato část zahrnuje i společensko-kulturní souvislosti jejich prvního uvedení v tehdejším Československu a na poválečném Slovensku.