C 2023

Posouvání významu termínů v publicistice a běžné mluvě (na vybraných příkladech)

SCHNEIDEROVÁ, Soňa

Basic information

Original name

Posouvání významu termínů v publicistice a běžné mluvě (na vybraných příkladech)

Name in Czech

Posouvání významu termínů v publicistice a běžné mluvě (na vybraných příkladech)

Name (in English)

Shifting Meaning of Terms in Journalism and Common Speech (with Selected Examples)

Authors

SCHNEIDEROVÁ, Soňa (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Plzeň, Sociolekty v různých sférách komunikace, p. 210-222, 13 pp. 2023

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/23:A0001268

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-261-1193-1

Keywords (in Czech)

sociolekty; slovní zásoba; stylistika

Keywords in English

sociolects; vocabulary; stylistics
Změněno: 7/1/2024 13:46, PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola vychází z lexika žurnálistických textů a na příkladu tří výrazů: komfortní sféra/comfort sphere, toxický/toxic a predikovat/predict sleduje, jak se jejich významy vyvíjejí, jsou-li komunikativně užívány mimo odbornou oblast - v praxi každodenní mediální komunikace. Poukazuje na posuny ve významech a na určitou míru unifikace současných způsobů vyjadřování s opakovaně se objevujícími výrazy. Tyto výrazy v důsledku takového opakování ztrácejí svou ostrost.

In English

The chapter draws on lexis of jourmalistic texts and on the example of three expressions: komfortní sféra/comfort sphere, toxický/toxic and predikovat/predict it observes how their meanings develop when they are used communicatively outside the professional domain – it the practice of everyday media communication. Shifts are pointed out in the meanings and to some level of unification of the present-day ways of expression, with repeatedly reappearing expressions. These expressions lose their sharpness due to such repetition.