c 2023

Informačno-komunikačné technologie v cestovnom ruchu

BOTLÍK, Josef

Basic information

Original name

Informačno-komunikačné technologie v cestovnom ruchu

Name (in English)

Sustainable development of tourism - new trends and challenges

Authors

Edition

2023. vyd. Prešov, p. 116-150, 35 pp. Učebnice sv.1, 2023

Publisher

Prešovská univerzita v Prešově

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50802 Media and socio-cultural communication

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-555-3153-3

Keywords (in Czech)

udržitelnost; informační; komunikační; trendy; technologie

Keywords in English

sustainability; Informational; communication; trends; technology

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/4/2024 14:15, Ing. Radomíra Holešová

Abstract

V originále

Význam informačných technológií (IT) v cestovnom ruchu je dnes nezastupiteľný. Pomáha cestovným agentúram, hotelom, leteckým spoločnostiam a ďalším poskytovateľom služieb optimalizovať prevádzku, zlepšovať zákaznícku spokojnosť, zvyšovať efektivitu a konkurencieschopnosť. Cestovateľom potom ponúka pohodlné vyhľadávanie, rezervácie a personalizované zážitky. „Prvopočiatky cestovania siahajú hlboko do histórie vývoja spoločnosti. Rozmach cestovného ruchu v modernej podobe však nastáva až s rozvojom priemyselnej revolúcie v polovici 19. storočia. Po druhej svetovej vojne sa už jedná o fenomén, ktorý je nielen nezastupiteľnou zložkou spotreby obyvateľstva, ale stáva sa predovšetkým dôležitým hráčom v globálnej ekonomike" (Lejsek 2011). Od nepamäti ľudstvo používalo množstvo dostupných foriem odovzdávania informácií na oznamovanie poznatkov o destináciách a službách súvisiacich s cestovaním. Aktuálna doba je považovaná za éru moderných technológií najmä informačných a komunikačných, je preto zrejmé, že hrajú významnú úlohu aj v segmente cestovného ruchu, poskytujú nové možnosti a posúvajú cestovný ruch vo vývoji dopredu, podporujú a ovplyvňujú stranu ponuky aj dopytu. Súhrn informačno-komunikačných technológií v rôznych odvetviach cestovného ruchu je chápaný aj ako e turizmus. Podľa Buhalisa (1998) je e turizmus digitalizácia všetkých procesov a hodnotových reťazcov v cestovnom ruchu, ktoré umožňujú organizáciám maximalizovať efektívnosť a efektivitu. V súčasnosti môžeme hovoriť aj o m-turizme, kedy zahŕňame do turizmu mobilné technológie ako mobilné telefóny a iné mobilné zariadenia (napr. tablety, inteligentné hodinky alebo náramky).

In Czech

Význam informačních technologií (IT) v cestovním ruchu je dnes nezastupitelný. Pomáhá cestovním agenturám, hotelům, leteckým společnostem a dalším poskytovatelům služeb optimalizovat provoz, zlepšovat zákaznickou spokojenost, zvyšovat efektivitu a konkurenceschopnost. Cestovatelům pak nabízí pohodlné vyhledávání, rezervace a personalizované zážitky. „Prvopočátky cestování sahají hluboko do historie vývoje společnosti. Rozmach cestovního ruchu v moderní podobě však nastává až s rozvojem průmyslové revoluce v polovině 19. století. Po druhé světové válce se už jedná o fenomén, který je nejen nezastupitelnou složkou spotřeby obyvatelstva, ale stává se především důležitým hráčem v globální ekonomice" (Lejsek 2011). Od nepaměti lidstvo používalo množství dostupných forem předávání informací k sdělování poznatků o destinacích a službách souvisí s cestováním Aktuální doba je považována za éru moderních technologií zejména informačních a komunikačních, je proto zřejmé, že hrají významnou roli iv segmentu cestovního ruchu, poskytují nové možnosti a posouvají cestovní ruch ve vývoji dopředu, podporují a ovlivňují stranu nabídky i poptávky. informačně-komunikačních technologií v různých odvětvích cestovního ruchu je chápán také jako e turismus.Dle Buhalisa (1998) je e turismus digitalizace všech procesů a hodnotových řetězců v cestovním ruchu, které umožňují organizacím maximalizovat efektivnost a efektivitu.V současnosti můžeme mluvit io m- turismu, kdy zahrnujeme do turismu mobilní technologie jako mobilní telefony a jiná mobilní zařízení (např. tablety, inteligentní hodinky nebo náramky).