Edition
2023. vyd. Prešov, p. 116-150, 35 pp. Učebnice sv.1, 2023
V originále
Význam informačných technológií (IT) v cestovnom ruchu je dnes nezastupiteľný. Pomáha cestovným agentúram, hotelom, leteckým spoločnostiam a ďalším poskytovateľom služieb optimalizovať prevádzku, zlepšovať zákaznícku spokojnosť, zvyšovať efektivitu a konkurencieschopnosť. Cestovateľom potom ponúka pohodlné vyhľadávanie, rezervácie a personalizované zážitky. „Prvopočiatky cestovania siahajú hlboko do histórie vývoja spoločnosti. Rozmach cestovného ruchu v modernej podobe však nastáva až s rozvojom priemyselnej revolúcie v polovici 19. storočia. Po druhej svetovej vojne sa už jedná o fenomén, ktorý je nielen nezastupiteľnou zložkou spotreby obyvateľstva, ale stáva sa predovšetkým dôležitým hráčom v globálnej ekonomike" (Lejsek 2011). Od nepamäti ľudstvo používalo množstvo dostupných foriem odovzdávania informácií na oznamovanie poznatkov o destináciách a službách súvisiacich s cestovaním. Aktuálna doba je považovaná za éru moderných technológií najmä informačných a komunikačných, je preto zrejmé, že hrajú významnú úlohu aj v segmente cestovného ruchu, poskytujú nové možnosti a posúvajú cestovný ruch vo vývoji dopredu, podporujú a ovplyvňujú stranu ponuky aj dopytu. Súhrn informačno-komunikačných technológií v rôznych odvetviach cestovného ruchu je chápaný aj ako e turizmus. Podľa Buhalisa (1998) je e turizmus digitalizácia všetkých procesov a hodnotových reťazcov v cestovnom ruchu, ktoré umožňujú organizáciám maximalizovať efektívnosť a efektivitu. V súčasnosti môžeme hovoriť aj o m-turizme, kedy zahŕňame do turizmu mobilné technológie ako mobilné telefóny a iné mobilné zariadenia (napr. tablety, inteligentné hodinky alebo náramky).
In Czech
Význam informačních technologií (IT) v cestovním ruchu je dnes nezastupitelný. Pomáhá cestovním agenturám, hotelům, leteckým společnostem a dalším poskytovatelům služeb optimalizovat provoz, zlepšovat zákaznickou spokojenost, zvyšovat efektivitu a konkurenceschopnost. Cestovatelům pak nabízí pohodlné vyhledávání, rezervace a personalizované zážitky. „Prvopočátky cestování sahají hluboko do historie vývoje společnosti. Rozmach cestovního ruchu v moderní podobě však nastává až s rozvojem průmyslové revoluce v polovině 19. století. Po druhé světové válce se už jedná o fenomén, který je nejen nezastupitelnou složkou spotřeby obyvatelstva, ale stává se především důležitým hráčem v globální ekonomice" (Lejsek 2011). Od nepaměti lidstvo používalo množství dostupných forem předávání informací k sdělování poznatků o destinacích a službách souvisí s cestováním Aktuální doba je považována za éru moderních technologií zejména informačních a komunikačních, je proto zřejmé, že hrají významnou roli iv segmentu cestovního ruchu, poskytují nové možnosti a posouvají cestovní ruch ve vývoji dopředu, podporují a ovlivňují stranu nabídky i poptávky. informačně-komunikačních technologií v různých odvětvích cestovního ruchu je chápán také jako e turismus.Dle Buhalisa (1998) je e turismus digitalizace všech procesů a hodnotových řetězců v cestovním ruchu, které umožňují organizacím maximalizovat efektivnost a efektivitu.V současnosti můžeme mluvit io m- turismu, kdy zahrnujeme do turismu mobilní technologie jako mobilní telefony a jiná mobilní zařízení (např. tablety, inteligentní hodinky nebo náramky).
In English
The importance of information technology (IT) in tourism is irreplaceable today. It helps travel agencies, hotels, airlines and other service providers to optimize operations, improve customer satisfaction, increase efficiency and competitiveness. It then offers travellers convenient search, reservations and personalized experiences. "The origins of travel go back deep into the history of the development of society. Boom however, tourism in its modern form only appeared with the development of the industrial revolution in the middle of the 19th century. After the Second World War, it is already a phenomenon that is not only a non-substitutable component of the population's consumption, but also becomes an important player in global economy" (Lejsek 2011). Since time immemorial, mankind has used the number of forms of communication available to communicate knowledge about destinations and travel-related services. The current era is considered an era of modern technologies, especially information and communication technologies, so it is obvious that they play a significant role in the tourism segment as well, providing new opportunities and moving tourism forward in its development, supporting and influencing both the supply and demand side. The sum of information and communication technologies in various sectors of tourism is also understood as e-tourism. According to Buhalis (1998), e-tourism is the digitization of all processes and value chains in the tourism industry, which enable organizations to maximize efficiency and effectiveness. Currently, we can also talk about m-tourism, when we include mobile technologies such as mobile phones and other mobile devices (e.g., tablets, smart watches or bracelets) in tourism.