B 2023

CURRENT QUESTIONS OF SPECIAL EDUCATION : PARENTAL RESILIENCE AND SUPPORT IN RAISING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS

ZEZULKOVÁ, Eva, Kateřina JANKŮ, Yveta ODSTRČILÍKOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Jan VIKTORIN et. al.

Základní údaje

Originální název

CURRENT QUESTIONS OF SPECIAL EDUCATION : PARENTAL RESILIENCE AND SUPPORT IN RAISING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS

Autoři

ZEZULKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina JANKŮ (203 Česká republika, domácí), Yveta ODSTRČILÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jarmila PIPEKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jan VIKTORIN (203 Česká republika, domácí), Kristína PAPAJOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petra VOLNÁ (203 Česká republika, domácí), Kristína TKÁČOVÁ (703 Slovensko), Terézia HARČARÍKOVÁ (703 Slovensko), Ľudmila MAJERNÍKOVÁ (703 Slovensko), Andrea OBROČNÍKOVÁ (703 Slovensko), Hana RYŠLAVÁ (203 Česká republika), Zuzana PALOUNKOVÁ (203 Česká republika), Helena ŘÍHOVÁ (203 Česká republika), Markéta HEINZOVÁ (203 Česká republika), Beata ZAJĘCKA (616 Polsko), Daniel TOPINKA (203 Česká republika), Jakub JANAS (203 Česká republika), Alexandra HONOVÁ (203 Česká republika), Aida URREA-MONCLÚS (724 Španělsko) a M. Àngels BALSELLS BAILÓN (724 Španělsko)

Vydání

Opava, 158 s. 2023

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19510/23:A0000507

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-7510-567-7

Klíčová slova anglicky

Parents’ resilience; social disadvantage;school failure; problem behaviour; risk behaviour; family-school cooperation; recidivists in prisons; education of pupils; school achievement and failure; family role in education
Změněno: 5. 4. 2024 09:33, Ing. Lucie Chmelařová

Anotace

V originále

This professional publication describes aspects of the education of children with special educational needs in context of the family and school environment. It looks at the issue of parents’ resilience in the context of managing developmental risks of children with disabilities and chronic illness, describes the position of siblings of children with disabilities and the impact of the family environment on the school achievements and social integration of children with special educational needs. It characterises the impact of distance learning on pupils’ mental health, social and communication skills and highlights the importance of family support in preventing school failure.