p 2024

Hledání "moravské hudby": od Sušila po Bittovou

ZAPLETAL, Miloš

Basic information

Original name

Hledání "moravské hudby": od Sušila po Bittovou

Name (in English)

The search for "Moravian music": from Sušil to Bittová

Authors

ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Přednáška v Uměleckém centru Univerzity Palackého (Olomouc) v rámci Dnů vědy a umění 2024. 2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

moravská hudba; česká hudba; hudební dějiny; hudební historiografie; filosofie dějin; Janáček; folklorismus; Bittová;

Keywords in English

Moravian music; Czech music; music history; historiography of music; philosophy of history; Janáček; folklorism; Bittová

Tags

Změněno: 14/12/2024 16:09, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Abstract

V originále

Co to je „moravská hudba“? Jedná se o pojem, který nic reálného neoznačuje, a proto jej můžeme psát pouze v uvozovkách? Nebo se za těmito dvěma slovy skrývá dlouhá, bohatá a jedinečná hudební tradice? A pokud ano, čím se vyznačuje? Má snad nějakou neměnnou podstatu? A týká se tato tradice pouze Moravy? A co je vlastně „Morava“ v hudebně-historickém smyslu? Na tyto otázky budeme hledat odpověď především s ohledem na různé podoby folklorismu a neofolklorismu ve vážné, jazzové, populární a alternativní hudbě od Františka Sušila až po Ivu Bittovou. V souvislosti s tímto tázáním představíme také hlavní zjištění nedávno vydané monografie Leoš Janáček a pozdní obrození na Moravě (Praha: Argo, 2023), která novým způsobem vysvětluje vzestup mladého Janáčka s ohledem na ambice českého obyvatelstva Moravy a různé dobové koncepce „moravské hudby“, jež v některých případech přežily až do dnešních dnů.

In English

What is “Moravian music”? Is it a term that does not denote anything real, and therefore we can only write it in quotation marks? Or is there a long, rich and unique musical tradition hidden behind these two words? And if so, what is it characterized by? Does it have some unchanging essence? And does this tradition only concern Moravia? And what actually is “Moravia” in a musical-historical sense? We will seek answers to these questions primarily with regard to various forms of folklorism and neo-folklorism in classical, jazz, popular and alternative music from František Sušil to Iva Bittová. In connection with this questioning, we will also present the main findings of the recently published monograph Leoš Janáček and the Late Revival in Moravia (Prague: Argo, 2023), which explains the rise of the young Janáček in a new way with regard to the ambitions of the Czech population of Moravia and various period concepts of “Moravian music”, which in some cases have survived to the present day.