V originále
Co to je „moravská hudba“? Jedná se o pojem, který nic reálného neoznačuje, a proto jej můžeme psát pouze v uvozovkách? Nebo se za těmito dvěma slovy skrývá dlouhá, bohatá a jedinečná hudební tradice? A pokud ano, čím se vyznačuje? Má snad nějakou neměnnou podstatu? A týká se tato tradice pouze Moravy? A co je vlastně „Morava“ v hudebně-historickém smyslu? Na tyto otázky budeme hledat odpověď především s ohledem na různé podoby folklorismu a neofolklorismu ve vážné, jazzové, populární a alternativní hudbě od Františka Sušila až po Ivu Bittovou. V souvislosti s tímto tázáním představíme také hlavní zjištění nedávno vydané monografie Leoš Janáček a pozdní obrození na Moravě (Praha: Argo, 2023), která novým způsobem vysvětluje vzestup mladého Janáčka s ohledem na ambice českého obyvatelstva Moravy a různé dobové koncepce „moravské hudby“, jež v některých případech přežily až do dnešních dnů.
In English
What is “Moravian music”? Is it a term that does not denote anything real, and therefore we can only write it in quotation marks? Or is there a long, rich and unique musical tradition hidden behind these two words? And if so, what is it characterized by? Does it have some unchanging essence? And does this tradition only concern Moravia? And what actually is “Moravia” in a musical-historical sense? We will seek answers to these questions primarily with regard to various forms of folklorism and neo-folklorism in classical, jazz, popular and alternative music from František Sušil to Iva Bittová. In connection with this questioning, we will also present the main findings of the recently published monograph Leoš Janáček and the Late Revival in Moravia (Prague: Argo, 2023), which explains the rise of the young Janáček in a new way with regard to the ambitions of the Czech population of Moravia and various period concepts of “Moravian music”, which in some cases have survived to the present day.