V originále
Co to je „moravská hudba“? Jedná se o pojem, který nic reálného neoznačuje, a proto jej můžeme psát pouze v uvozovkách? Nebo se za těmito dvěma slovy skrývá dlouhá, bohatá a jedinečná hudební tradice? A pokud ano, čím se vyznačuje? Má snad nějakou neměnnou podstatu? A týká se tato tradice pouze Moravy? A co je vlastně „Morava“ v hudebně-historickém smyslu? Na tyto otázky budeme hledat odpověď především s ohledem na různé podoby folklorismu a neofolklorismu ve vážné, jazzové, populární a alternativní hudbě od Františka Sušila až po Ivu Bittovou. V souvislosti s tímto tázáním představíme také hlavní zjištění nedávno vydané monografie Leoš Janáček a pozdní obrození na Moravě (Praha: Argo, 2023), která novým způsobem vysvětluje vzestup mladého Janáčka s ohledem na ambice českého obyvatelstva Moravy a různé dobové koncepce „moravské hudby“, jež v některých případech přežily až do dnešních dnů.