Detailed Information on Publication Record
2024
Kdo s kým – výchova jako učení životu
FABIÁN, PetrBasic information
Original name
Kdo s kým – výchova jako učení životu
Name in Czech
Kdo s kým – výchova jako učení životu
Name (in English)
Who with whom – education as learning to live
Authors
FABIÁN, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Križovatky XII. Prevýchova ako dialóg, p. 13-18, 6 pp. 2024
Publisher
Diagnostické centrum Záhorská Bystrica a Fakulta filozofická Univerzity Pardubice
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-974766-0-1
Keywords (in Czech)
výchova; osobnost; cíl života
Keywords in English
education; personality; goal of life
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Links
TL04000367, research and development project.
Changed: 5/3/2025 18:47, Ing. Lucie Chmelařová
V originále
Příspěvek je zaměřen na filozofii výchovy v jejím existencionálním pojetí. Vychází z fenomenologie E. Husserla, a především je ukotven v existencionální filozofii a filozofii dialogu. Orientuje se na osobnost vychovatele a jeho úkol v procesu výchovy, který opouští výchovné přístupy a směřuje k osobnímu hledání naplnění.
In English
This paper focuses on the philosophy of education in its existentialist conception. It is based on E. Husserl's phenomenology and is primarily anchored in existential philosophy and philosophy of dialogue. It focuses on the personality of the educator and his/her task in the process of education, which abandons educational approaches and moves towards a personal search for fulfillment.