D 2024

Kdo s kým – výchova jako učení životu

FABIÁN, Petr

Basic information

Original name

Kdo s kým – výchova jako učení životu

Name in Czech

Kdo s kým – výchova jako učení životu

Name (in English)

Who with whom – education as learning to live

Authors

FABIÁN, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Križovatky XII. Prevýchova ako dialóg, p. 13-18, 6 pp. 2024

Publisher

Diagnostické centrum Záhorská Bystrica a Fakulta filozofická Univerzity Pardubice

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50902 Social sciences, interdisciplinary

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-974766-0-1

Keywords (in Czech)

výchova; osobnost; cíl života

Keywords in English

education; personality; goal of life

Tags

RIV25

Tags

International impact, Reviewed

Links

TL04000367, research and development project.
Changed: 5/3/2025 18:47, Ing. Lucie Chmelařová

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek je zaměřen na filozofii výchovy v jejím existencionálním pojetí. Vychází z fenomenologie E. Husserla, a především je ukotven v existencionální filozofii a filozofii dialogu. Orientuje se na osobnost vychovatele a jeho úkol v procesu výchovy, který opouští výchovné přístupy a směřuje k osobnímu hledání naplnění.

In English

This paper focuses on the philosophy of education in its existentialist conception. It is based on E. Husserl's phenomenology and is primarily anchored in existential philosophy and philosophy of dialogue. It focuses on the personality of the educator and his/her task in the process of education, which abandons educational approaches and moves towards a personal search for fulfillment.
Displayed: 9/3/2025 22:35