J 2024

Environmentální strategie ubytovacích zařízení v České republice

KOSTKOVÁ, Miroslava and Pavlína PELLEŠOVÁ

Basic information

Original name

Environmentální strategie ubytovacích zařízení v České republice

Name (in English)

Environmental Strategy of Accommodation Facilities in the Czech Republic

Authors

KOSTKOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavlína PELLEŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Ekonomická revue cestovného ruchu, 2024, 0139-8660

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

Keywords in English

Accommodation services; Sustainable strategies; Tourism; Czech Republic

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/8/2024 11:32, Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Ochrana životního prostředí pro budoucí generace je klíčovým tématem současného rozvoje cestovního ruchu ve světě. Společnosti ubytovacích služeb sledují tento globální cíl a vytvářejí strategie udržitelnosti, jejichž uplatňováním chtějí zvýšit zájem o poskytované služby a tím zlepšit konkurenceschopnost na trhu. Cílem tohoto příspěvku je prezentovat výsledky průzkumu realizovaného v rámci mezinárodního projektu Erasmus+ TRAIN-E-HOTEL s cílem identifikovat trendy v uplatňování strategií udržitelného ubytování. Autoři použili metodu marketingového výzkumu - dotazníkové šetření ve dvou etapách - v roce 2023 a 2024. V první etapě bylo cílem zjistit postoj provozovatelů vybraných ubytovacích zařízení k realizaci environmentálních strategií dle GCTS kritérií definovaných OSN. Kritéria jsou reakcí na globální výzvy a doporučené ukazatele byly vyvinuty ve snaze dosáhnout společného chápání udržitelného cestovního ruchu a jsou minimem, kterého by se měly ubytovací podniky snažit dosáhnout. Ve druhé etapě bylo cílem zjistit názory uživatelů na aplikovaná environmentální řešení a jejich vlastní postoje k ochraně životního prostředí. Následně byla použita metoda srovnávací analýzy. Z výsledků vyplývá, že ubytovací zařízení sledují trend udržitelného rozvoje, rozvíjejí a postupně uplatňují environmentální strategie, uživatelé ubytovacích služeb podporují ekologická řešení, projevují zájem o zapojení do aktivit udržitelnosti a preferují ubytovací zařízení s aplikovanými environmentálními strategiemi. Byla prokázána souvislost mezi indikátory konkurenceschopnosti a aplikací kritérií udržitelnosti při poskytování ubytovacích služeb v cestovním ruchu.

In English

The aim of the article is to examine the approach of entrepreneurs and customers of accommodation facilities to sustainability issues and to identify trends in the application of sustainable accommodation strategies in the provision of accommodation services in the Czech Republic. The authors used a marketing research method - a questionnaire survey in two stages - in 2023 and 2024. In the first stage, the aim was to find out the attitude of the operators of selected accommodation facilities to the implementation of environmental strategies according to the GSTC criteria, defined by the UN. In the second stage, the aim was to find out the users' opinions on applied environmental solutions and their own attitude towards environmental protection. Subsequently, the method of comparative analysis was used. The results show that accommodation facilities follow the trend of sustainable development, develop and gradually apply environmental strategies, users of accommodation services support ecological solutions, show interest in participating in sustainability activities and prefer accommodation facilities with applied environmental strategies. The link between competitiveness indicators and the application of sustainability criteria in the provision of accommodation services in the tourism industry was proven.
Displayed: 27/12/2024 00:57