J 2022

Muzealizace hudebních nástrojů a její teoretické reflexe od 19. století do současnosti

ZAPLETAL, Miloš

Základní údaje

Originální název

Muzealizace hudebních nástrojů a její teoretické reflexe od 19. století do současnosti

Název anglicky

Musealization of Musical Instruments and its Theoretical Reflections from the 19th Century to the Present

Autoři

ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Musicologica Brunensia, 2022, 1212-0391

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50902 Social sciences, interdisciplinary

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova anglicky

music museum; museology; museum studies; organology; musical instrument collections; history of musicology

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 8. 2024 10:46, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie podává dějiny té linie hudebně-muzeologického myšlení, která se vztahuje k muzealizaci hudebních nástrojů, jak je uskutečňována především v muzeích a jiných sbírkách hudebních nástrojů. Muzealizace hudebních nástrojů je značně starým a univerzálním fenoménem, který ovšem v západním světě v průběhu 19. století nabyl specifické podoby muzeí hudebních nástrojů, coby středisek rodící se organologie. Z kvantitativního hlediska tato linie dodnes představuje hlavní oblast, v níž se rozvíjí hudebně muzeologické myšlení.

Anglicky

Two dominant lines can be recognized in the music-museological thought from the end of the 18th century to the present day. Each of these two lines relates to the musealization of one of the two fundamental types of “musical things”, as well as to the respective types of music-museal institutions. The first line has reflected the musealization of musicalia as musical texts (i.e. textual records of music, texts about music, and texts otherwise connected with the existence of music). In this study, however, we deal with the second line of music-museological thought, the one that reflects musical instruments. The collecting and musealization of musical instruments are old and universal phenomena, which took on the specific form of musical instrument museums in the course of the 19th century. These institutions then became the centres of nascent organology. As an auxiliary science of organology, this intellectual line has been actively developing, and from a quantitative point of view, it represents the main area of music-museological thought.