Detailed Information on Publication Record
2022
Muzealizace hudebních nástrojů a její teoretické reflexe od 19. století do současnosti
ZAPLETAL, MilošBasic information
Original name
Muzealizace hudebních nástrojů a její teoretické reflexe od 19. století do současnosti
Name (in English)
Musealization of Musical Instruments and its Theoretical Reflections from the 19th Century to the Present
Authors
ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Musicologica Brunensia, 2022, 1212-0391
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords in English
music museum; museology; museum studies; organology; musical instrument collections; history of musicology
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 23/8/2024 10:46, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
V originále
Studie podává dějiny té linie hudebně-muzeologického myšlení, která se vztahuje k muzealizaci hudebních nástrojů, jak je uskutečňována především v muzeích a jiných sbírkách hudebních nástrojů. Muzealizace hudebních nástrojů je značně starým a univerzálním fenoménem, který ovšem v západním světě v průběhu 19. století nabyl specifické podoby muzeí hudebních nástrojů, coby středisek rodící se organologie. Z kvantitativního hlediska tato linie dodnes představuje hlavní oblast, v níž se rozvíjí hudebně muzeologické myšlení.
In English
Two dominant lines can be recognized in the music-museological thought from the end of the 18th century to the present day. Each of these two lines relates to the musealization of one of the two fundamental types of “musical things”, as well as to the respective types of music-museal institutions. The first line has reflected the musealization of musicalia as musical texts (i.e. textual records of music, texts about music, and texts otherwise connected with the existence of music). In this study, however, we deal with the second line of music-museological thought, the one that reflects musical instruments. The collecting and musealization of musical instruments are old and universal phenomena, which took on the specific form of musical instrument museums in the course of the 19th century. These institutions then became the centres of nascent organology. As an auxiliary science of organology, this intellectual line has been actively developing, and from a quantitative point of view, it represents the main area of music-museological thought.