V originále
Stávající výzkum práce Leopolda Bauera již identifikoval nespočet inspirací z různých kulturních okruhů a různých období. Stále však můžete najít nové. Významné místo mezi nimi zaujímají ti z okruhu staroegyptského umění. Učebnice, kompendia a exkluzivní alba vydávaná v 19. století představovala obrovské bohatství forem používaných stále odvážněji v evropském umění. Mezi nimi i téměř hotový model obchodního domu Breda & Weinstein v Opavě. Užším inspiračním okruhem, zatím ve výzkumu marginalizovaným, je umění Slezska, celého Slezska a nejen jeho české části ve 20. století. To platí zejména o inspiraci pro opavský kostel sv. Hedviky, kterou Bauer našel v Trzebnici. Nepovšimnutým prvkem opavského kostela je odkaz na architektonický topos Templum Salomonis. Inspirace uvedené v článku nám umožňují interpretovat motivy jednání Leopolda Baura jinak než dříve. Autoří šli daleko za dosud naznačenou profesní strategii nebo až příliš lokálně chápané vlastenectví, omezené na české Slezsko. Bauerův umělecký odkaz o tom vypovídá více než jeho písemná vyjádření. Její četba je mimo jiné věcí překračování myšlenkových vzorců soudobých badatelů určovaných vývojem dějin umění; vzorců, které nebyly vzorcami Leopolda Bauera.
Anglicky
Previous research on Leopold Bauer's work has already identified countless inspirations from various cultural circles and different eras. However, you can still find new ones. Among them, an important place is occupied by those from the circle of ancient Egyptian art. Textbooks, compendiums and exclusive albums published in the 19th century presented a huge wealth of forms used more and more boldly in European art. Among them, there is an almost ready-made model of the Breda & Weinstein department store in Opava. A closer circle of inspiration, so far marginalized in research, is the art of Silesia, the entire Silesia, and not only its Czech part in the 20th century. This is especially true of the inspiration for the Opava church of St. Hedwig of Silesia, which Bauer found in Trzebnica. An unnoticed element of the church in Opava is a reference to the Templum Salomonis topos. The inspirations indicated in the article allow us to interpret the motives behind Leopold Baur's actions differently than before. They went far beyond the professional strategy indicated so far or the all-too-locally understood patriotism, limited to Czech Silesia. Bauer's artistic legacy says more about this than his written statements. Her reading is, among other things, a matter of going beyond the thought patterns of contemporary researchers determined by the development of art history; formulas that were not Leopold Bauer's formulas.