D 2024

Who Are The Czech Entrepreneurs Like? A Case Study Of Entrepreneurs In Czech Republic

SALAT, Dominik

Basic information

Original name

Who Are The Czech Entrepreneurs Like? A Case Study Of Entrepreneurs In Czech Republic

Name in Czech

Kdo jsou českí podnikatelé? Případová studie podnikatelů v České republice

Authors

SALAT, Dominik (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Çanakkale, 9TH INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE ON BUSINESS ADMINISTRATION, p. 4-12, 9 pp. 2024

Publisher

Çanakkale Onsekiz Mart University

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Turkey

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

ISBN

978-625-8278-48-4

Keywords (in Czech)

čeští podnikatelé; podnikání; podnikatelská identita; osobnost

Keywords in English

Czech entrepreneurs; entrepreneurship; entrepreneurship identity; personality

Tags

International impact
Změněno: 30/11/2024 15:44, Ing. Dominik Salat

Abstract

V originále

There are differences between entrepreneurs across the world and over time that make them unique. Even entrepreneurs who may outwardly appear the same to foreign cultures harbor distinctions among themselves. It is not a problem to identify the western or eastern location or the northern or southern part of a given area for specific territories as long as they come from the same culture typical of that area. But for a person lacking knowledge of this typicality there is a problem. So, it is not surprising that many times these groups and these entrepreneurs generalize to other cultural groups in order to be better understood. In this way, the specificity of a given nationality and of a certain entrepreneur disappears. For this reason, the research question "Who are the Czech entrepreneurs like?" The research therefore focus on a sample of Czech entrepreneurs operating in the Czech Republic. This was based on research conducted on a sample of 546 respondents conducted in Q4 2023 (first stage of research) and Q1 2024 (second stage of research). When during the first stage of the research a questionnaire survey was used to gain as many respondents as possible from the entrepreneurial community. For the second stage of the research, these referents participated in the performance of a standardized psychological test. A particular standardized psychological test namely Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) was selected to avoid any discrepancy in the results of the sample respondents. The results show that Czech entrepreneurs most often personality identify as either Entrepreneurs or Commanders. The results of this paper will introduce Czech entrepreneurs and raise awareness of the uniqueness of their personality as part of human capital.

In Czech

Mezi podnikateli na celém světě a v průběhu času existují rozdíly, které je činí jedinečnými. Dokonce i podnikatelé, kteří se navenek mohou zdát cizím kulturám stejní, mezi sebou skrývají rozdíly. Pro konkrétní území není problém určit západní či východní polohu nebo severní či jižní část dané oblasti, pokud pocházejí ze stejné kultury typické pro danou oblast. Pro člověka, kterému chybí znalost této typičnosti, však nastává problém. Není tedy divu, že tyto skupiny a tito podnikatelé mnohokrát zobecňují jiné kulturní skupiny, aby jim lépe porozuměli. Tímto způsobem se vytrácí specifičnost dané národnosti a určitého podnikatele. Z tohoto důvodu se výzkumná otázka „Kdo jsou čeští podnikatelé?“ jeví jako velmi důležitá. Výzkum se proto zaměřuje na vzorek českých podnikatelů působících v České republice. Vychází z výzkumu provedeného na vzorku 546 respondentů, který byl proveden ve 4. čtvrtletí 2023 (první etapa výzkumu) a v 1. čtvrtletí 2024 (druhá etapa výzkumu). Kdy během první etapy výzkumu bylo využito dotazníkové šetření s cílem získat co nejvíce respondentů z řad podnikatelů. Při druhé etapě výzkumu se tito referenti účastnili provedení standardizovaného psychologického testu. Konkrétní standardizovaný psychologický test, konkrétně Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), byl zvolen proto, aby se předešlo případným rozporům ve výsledcích vzorku respondentů. Z výsledků vyplývá, že čeští podnikatelé se nejčastěji osobnostně identifikují jako Podnikatelé nebo Velitelé. Výsledky této práce představí české podnikatele a zvýší povědomí o jedinečnosti jejich osobnosti jako součásti lidského kapitálu.