D 2024

Entrepreneurial Attitudes in the Czech Republic

SALAT, Dominik

Basic information

Original name

Entrepreneurial Attitudes in the Czech Republic

Name in Czech

Podnikatelské postoje v České republice

Authors

SALAT, Dominik (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Olomouc, KNOWCON 2024 : Knowledge on Economics and Management, p. 152-158, 7 pp. 2024

Publisher

Palacký University Olomouc

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

ISBN

978-80-244-6552-4

Keywords (in Czech)

čeští podnikatelé; Podnikání; Podnikatelské postoje

Keywords in English

Czech entrepreneurs; entrepreneurship; entrepreneurial attitudes

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/12/2024 12:52, Ing. Dominik Salat

Abstract

V originále

The role of the contemporary entrepreneur is, in fact, quite complex. The rise of digitalisation has led to a notable reduction in the complexity of numerous tasks, consequently enhancing the efficiency of business operations. Nevertheless, this may lead to a stagnation in the personal development of individuals. In the field of entrepreneurship, this can have a profoundly adverse impact, as entrepreneurs are the primary drivers of economic growth and development. The objective of this paper is to evaluate the characteristics required for successful entrepreneurship, as defined by Salat (2023), within the context of Czech business owners. Data was collected from a sample of 446 Czech entrepreneurs in the first quarter of 2024. The findingsillustrate the current attitudes of modern entrepreneurs and highlight the significance of cultivating entrepreneurial skills and personalities.

In Czech

Role současného podnikatele je ve skutečnosti poměrně složitá. Rozvoj digitalizace vedl ke znatelnému snížení složitosti řady úkolů, což následně zvýšilo efektivitu podnikatelských operací. Nicméně to může vést ke stagnaci osobního rozvoje jednotlivců. V oblasti podnikání to může mít velmi nepříznivý dopad, neboť podnikatelé jsou hlavními tahouny hospodářského růstu a rozvoje. Cílem tohoto článku je zhodnotit charakteristiky potřebné pro úspěšné podnikání, jak je definuje Salat (2023), v kontextu českých podnikatelů. Data byla získána na vzorku 446 českých podnikatelů v prvním čtvrtletí roku 2024. Zjištění ilustrují současné postoje moderních podnikatelů a zdůrazňují význam kultivace podnikatelských dovedností a osobností.