B 2024

Negativy z popelnice 1900–1945

MOUCHA, Josef a Martin WÁGNER

Základní údaje

Originální název

Negativy z popelnice 1900–1945

Název česky

Negativy z popelnice 1900–1945

Název anglicky

Negatives from the Dumpster 1900–1945

Autoři

MOUCHA, Josef a Martin WÁGNER

Vydání

1. vyd. Praha, 310 s. Negativy z popelnice sv. 1, 2024

Nakladatel

Martin Wágner

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-909332-0-0

Klíčová slova česky

fotografie česká, fotografie subjektivní, fotografie dokumentární, fotografie humanistická, identita, sebereflexe, autoportrét

Klíčová slova anglicky

Czech photography, subjective photography, documentary photography, humanistic photography, indentity, selfreflecting, selfportrait

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2024 12:23, doc. Mgr. Josef Moucha

Anotace

V originále

Médium fotografie svědčí o proměnách lidského údělu. Kniha Negativy z popelnice 1900–1945 nabízí ponor do hloubi první poloviny 20. století, neboli výmluvné okamžiky zachráněné před zapomněním fotografem a nakladatelem Martinem Wágnerem. Zpravidla anonymní snímky většinou nebyly datovány, sestavení retrospektivy to však nebránilo. I přibližná chronologie reprodukcí dokládá někdejší ráz života. Původně soukromé památky se ve zpětném pohledu mění v nadosobní symboly osudů obyvatel střední Evropy. Předmluvu k pásmu 211 záběrů napsal Josef Moucha. Uvedení fotografií do historických souvislostí zůstává otevřeno individuální interpretaci.

Anglicky

The medium of photography bears witness to the vicissitudes of the human condition. Negatives from the Dumpster 1900–1945 offers a deep dive into the first half of the 20th century, or eloquent moments saved from oblivion by photographer and publisher Martin Wagner. The usually anonymous images were mostly undated, but this did not prevent the compilation of the retrospective. Even the approximate chronology of the reproductions illustrates the former way of life. In retrospect, the originally private monuments turn into trans-personal symbols of the fate of the inhabitants of Central Europe. The foreword to the 211 series of images was written by Josef Moucha. Putting the photographs into their historical context remains open to individual interpretation.