V originále
Příspěvek si klade za cíl upozornit na některé další možnosti auditivního tréninku, podporující poslech, naslouchání, rozlišování primárních zvuků v rámci utváření fonologických procesů u dětí. Je zde poukázáno na dílčí negativa, týkající se dominance posilování fonémického povědomí v tréninku sluchové percepce na úkor širší provázanosti rozvoje fonologických procesů u dětí předškolního věku. Důkazy o vzájemné propojenosti fonologických schopností, sluchového zpracování a vývoje řeči nacházíme nejen ve výzkumných prácích, ale zejména i v pedagogické a logopedické praxi.
In English
The article aims to draw attention to some other possibilities of auditory training, supporting listening, listening, distinguishing primary sounds within the framework of the formation of phonological processes in children. It points out some negative aspects related to the dominance of strengthening phonemic awareness in the training of auditory perception at the expense of the broader interconnectedness of the development of phonological processes in preschool children. Evidence of the interconnectedness of phonological abilities, auditory processing and speech development can be found not only in research works, but also in pedagogical and speech therapy practice.