2024
Deutschunterricht im Wandel: Aktuelle Entwicklungen und Zukunftsaussichten
NÁLEPOVÁ, Jana a Philemon BRAUNZákladní údaje
Originální název
Deutschunterricht im Wandel: Aktuelle Entwicklungen und Zukunftsaussichten
Název česky
Změny ve výuce němčiny. Aktuální vývoj a vyhlídky do budoucna
Název anglicky
Changes in the teaching of German. Current developments and future prospects
Autoři
NÁLEPOVÁ, Jana a Philemon BRAUN
Vydání
2024
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
výuka němčiny, aktuální změny, interkulturní kompetence, umělá inteligence
Klíčová slova anglicky
teaching German, current changes, intercultural competence, artificial intelligence
Změněno: 13. 1. 2025 10:39, Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
V originále
Der Deutschunterricht in Tschechien wurde kürzlich im Rahmen einer nationalen Schulinspektion kritisch bewertet und setzt sich in der Diskussion über die Abschaffung der zweiten Pflichtfremdsprache fort. Der Workshops widmet sich den Erkenntnissen aus dieser Bewertung und deren konkreten Auswirkungen auf die schulische Arbeit. Ziel ist es, einen Beitrag zur Verbesserung der Unterrichtsqualität zu leisten. Im zweiten Teil des Workshops werden wir die Grundpfeiler guter Unterrichtsplanung, -gestaltung und des Feedbacks genauer betrachtet. Außerdem werden wir diskutieren, ob und wie künstliche Intelligenz uns in diesen Bereichen unterstützen kann. Der Workshop richtet sich vorwiegend an Fremdsprachenlehrkräfte aus dem schulischen Kontext und Lehramtsstudierende, die sich für innovative Unterrichtsgestaltung interessieren.
Česky
Výuka němčiny v České republice je v poslední době kritizována v rámci celostátní školní inspekce a pokračuje diskuse o zrušení druhého povinného cizího jazyka. Workshop je věnován poznatkům z tohoto hodnocení a jejich konkrétnímu uvedení do školní práce. Cílem je přispět ke zkvalitnění výuky. V druhé části workshopu se blíže podíváme na základní pilíře dobrého plánování lekce, designu a zpětné vazby. Následně probereme, zda a jak nám umělá inteligence může v této oblasti pomoci. Workshop je zaměřen především na učitele cizích jazyků ze školního prostředí a studenty učitelství, kteří mají zájem o inovativní design výuky.
Anglicky
German teaching in the Czech Republic has recently been criticized as part of a national school inspection and the discussion about the abolition of the second compulsory foreign language continues. The workshop is dedicated to the findings from this evaluation and their concrete introduction to school work. The goal is to contribute to improving the quality of teaching. In the second part of the workshop we will take a closer look at the basic pillars of good lesson planning, design and feedback. We will then discuss whether and how artificial intelligence can help us in this area. The workshop is aimed primarily at foreign language teachers from a school context and teacher training students who are interested in innovative teaching design.