2024
Škola za války bez války: Organizace školního vzdělávání a mimoškolních aktivit pro dětské válečné uprchlíky z Corvatska na území České republiky
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a Jana KOČÍZákladní údaje
Originální název
Škola za války bez války: Organizace školního vzdělávání a mimoškolních aktivit pro dětské válečné uprchlíky z Corvatska na území České republiky
Název anglicky
School during war without war: Organization of school education and extracurricular activities for child war refugees from Croatia in the territory of the Czech Republic
Autoři
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana KOČÍ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Porta Balkanica, Brno, 2024, 1804-2449
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova anglicky
refugees; school; children; exile; home; war
Změněno: 13. 1. 2025 11:46, Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
V originále
Studie na základě pramenné materie a vzpomínek narátorů přibližuje život dočasných uprchlíků v exilu v Československu, kteří byli zachráněni v čase občanské války v Jugoslávii v první polovině devadesátých let dvacátého století. V průběhu září a října 1991 bylo ze západní Slavonie do tehdejší České a Slovenské Federativní Republiky před hrůzami války převezeno úhrnem 1500 dětí, z toho 1321 dětí jelo organizovanou přepravou, ostatní se k hromadně evakuovaným skupinám přidaly na území Čech a Moravy. Děti, mezi nimiž převažovaly děti z řad české menšiny v Chorvatsku, byly umístěny v sedmi rekreačních zařízeních, kde se o ně starali učitelé z Chorvatska i český, zvláště zdravotnický, personál. Na základě metod historických a kvalitativního přístupu užívaného k analýze dat v sociálních vědách, přiblížíme organizaci vyučování, volnočasové aktivity dětí, zajištění zdravotní péče o ně i možnosti spojení s domovem.
Anglicky
The article, based on primary sources and narrators' recollections, explores the lives of temporary refugees in exile in Czechoslovakia, who were rescued during the civil war in Yugoslavia in the early 1990s. In September and October 1991, a total of 1500 children were transported from western Slavonia to the then Czech and Slovak Federative Republic to escape the horrors of war. Of these, 1321 children were transported by organized means, while others joined the mass-evacuated groups in the territory of Bohemia and Moravia. The children, predominantly from the Czech minority in Croatia, were accommodated in seven recreational facilities, where they were cared for by teachers from Croatia as well as Czech, especially medical, personnel. Using historical methods and a qualitative approach to data analysis in the social sciences, we will explore the organization of education, leisure activities for the children, provision of healthcare, and opportunities for communication with their homeland.