2024
Škola za války bez války: Organizace školního vzdělávání a mimoškolních aktivit pro dětské válečné uprchlíky z Chorvatska na území České republiky
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea a Jana KOČÍZákladní údaje
Originální název
Škola za války bez války: Organizace školního vzdělávání a mimoškolních aktivit pro dětské válečné uprchlíky z Chorvatska na území České republiky
Název anglicky
School during war without war: Organization of school education and extracurricular activities for child war refugees from Croatia in the territory of the Czech Republic
Autoři
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana KOČÍ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Porta Balkanica, Brno, 2024, 1804-2449
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19510/24:A0000548
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova česky
uprchlíci; škola; děti; exil; domov; válka
Klíčová slova anglicky
refugees; school; children; exile; home; war
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2025 18:04, Ing. Lucie Chmelařová
V originále
Studie na základě pramenné materie a vzpomínek narátorů přibližuje život dočasných uprchlíků v exilu v Československu, kteří byli zachráněni v čase občanské války v Jugoslávii v první polovině devadesátých let dvacátého století. V průběhu září a října 1991 bylo ze západní Slavonie do tehdejší České a Slovenské Federativní Republiky před hrůzami války převezeno úhrnem 1500 dětí, z toho 1321 dětí jelo organizovanou přepravou, ostatní se k hromadně evakuovaným skupinám přidaly na území Čech a Moravy. Děti, mezi nimiž převažovaly děti z řad české menšiny v Chorvatsku, byly umístěny v sedmi rekreačních zařízeních, kde se o ně starali učitelé z Chorvatska i český, zvláště zdravotnický, personál. Na základě metod historických a kvalitativního přístupu užívaného k analýze dat v sociálních vědách, přiblížíme organizaci vyučování, volnočasové aktivity dětí, zajištění zdravotní péče o ně i možnosti spojení s domovem.