Detailed Information on Publication Record
2024
Künstliche Inteligenz und Binnendiferenzierung
NÁLEPOVÁ, JanaBasic information
Original name
Künstliche Inteligenz und Binnendiferenzierung
Name in Czech
Umělá inteligence a vnitřní diferenciace
Name (in English)
Artificial intelligence and internal differentiation
Authors
Edition
2024
Other information
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
umělá inteligence, vnitřní diferenciace
Keywords in English
Artificial intelligence, internal differentiation
Změněno: 13/1/2025 12:57, Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
V originále
Die individuelle Förderung ihrer Teilnehmenden gehört zu den großen Herausforderungen für Lehrkräfte und erfordert binnendifferenzierende Unterrichtsformen. Was genau versteht man aber eigentlich unter Binnendifferenzierung? Früher sprach man davon, dass die Heterogenität von Lerngruppen hinsichtlich ihrer lernrelevanten Merkmale eine Binnendifferenzierung notwendig macht. Zu diesen Merkmalen gehören zum Beispiel Lernstrategien, die Sprachlernbiografie oder die allgemeine Vorbildung. Mittlerweile spricht man in der Theorie nicht mehr von Heterogenität, sondern von Diversität einer Lerngruppe. Eigentlich sind beide Bergriffe richtig, man sollte es um das Miteinander gehen. Also das, was Lernende miteinander teilen wie gemeinsame Interessen und Erfahrungen. Dabei geht man von einer Multikollektivität aus. Jeder Mensch ist in mehreren Kollektiven unterwegs: Man isst beispielsweise bestimmte Speisen gern, hat verschiedene Hobbies oder übt einen bestimmten Beruf aus, um nur einige zu nennen. Bei der Vielfalt dieser Kollektive gibt es natürlich immer Überschneidungen mit den Kollektiven anderer Menschen, so unterschiedlich sie auch sind und leben. Binnendifferenzierung lässt sich realisieren, indem man möglichst viel Abwechslung in den Unterricht bringt. Das erreicht man, wenn die Lernenden in unterschiedlichen Sozialformen arbeiten und kooperieren. So kann jeder seine Fähigkeiten in der Gruppe einbringen. Auch der Wechsel von Methoden, Aufgabentypen und Themen trägt dazu bei. Denn jeder ist in einem anderen Bereich stark oder kennt sich dort besonders gut aus. Wie man verschiedene Aktivitäten mit Hilfe von der Künstlichen Intelligenz vorbereiten und durchführen kann, erfahren die Teilnehmer in diesem Seminar.
In Czech
Individuální podpora jejich účastníků je jednou z velkých výzev pro učitele a vyžaduje vnitřně diferencované vyučovací metody. Ale co přesně znamená vnitřní diferenciace? Dříve se říkalo, že heterogenita učících se skupin s ohledem na jejich charakteristiky související s učením vyžaduje vnitřní diferenciaci. Mezi tyto charakteristiky patří například strategie učení, historie studia jazyků nebo všeobecné předchozí vzdělání. Teoreticky už nehovoříme o heterogenitě, ale spíše o diverzitě učící se skupiny. Vlastně oba horské pohledy jsou správné, mělo by jít o pospolitost. Tedy to, co studenti mezi sebou sdílejí, jako jsou společné zájmy a zkušenosti. To předpokládá multikolektivitu. Každý člověk působí v několika kolektivech: Například rád jí určitá jídla, má různé koníčky nebo vykonává určitou práci, abychom jmenovali alespoň některé. Vzhledem k rozmanitosti těchto kolektivů samozřejmě vždy dochází k přesahům do kolektivů jiných lidí, bez ohledu na to, jak rozdílné jsou a žijí. Vnitřní diferenciace lze dosáhnout tím, že do třídy vneseme co největší rozmanitost. Toho lze dosáhnout, když studenti pracují a spolupracují v různých sociálních formách. To znamená, že každý může přispět svými dovednostmi do skupiny. Přispívá k tomu i změna metod, typů úkolů a témat. Protože každý je silný v jiné oblasti nebo ji zná zvlášť dobře. Na tomto semináři se účastníci naučí připravovat a provádět různé činnosti s pomocí umělé inteligence.
In English
The individual support of their participants is one of the major challenges for teachers and requires internally differentiated teaching methods. But what exactly is meant by internal differentiation? It used to be said that the heterogeneity of learning groups with regard to their learning-relevant characteristics made internal differentiation necessary. These characteristics include, for example, learning strategies, language learning history or general previous education. In theory, we no longer talk about heterogeneity, but rather about the diversity of a learning group. Actually, both mountain views are correct, it should be about togetherness. That is, what learners share with each other, such as common interests and experiences. This assumes multicollectivity. In theory, we no longer talk about heterogeneity, but rather about the diversity of a learning group. Actually, both mountain views are correct, it should be about togetherness. That is, what learners share with each other, such as common interests and experiences. This assumes multicollectivity. Every person operates in several collectives: For example, they like to eat certain foods, have different hobbies or practice a certain job, to name just a few. Given the diversity of these collectives, there are of course always overlaps with the collectives of other people, no matter how different they are and live. Internal differentiation can be achieved by bringing as much variety as possible into the classroom. This can be achieved when the learners work and cooperate in different social forms. This means everyone can contribute their skills to the group. Changing methods, task types and topics also contributes to this. Because everyone is strong in a different area or knows it particularly well. In this seminar, participants will learn how to prepare and carry out various activities with the help of artificial intelligence.