2024
Deutsch in der Tschechischen Republik an der Grenze – geografische, historische, politische und kulturelle Perspektive
NÁLEPOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Deutsch in der Tschechischen Republik an der Grenze – geografische, historische, politische und kulturelle Perspektive
Název česky
Němčina v ČR v pohraničí – geografický, historický, politický a kulturní pohled
Název anglicky
German in the Czech Republic at the Border – Geographical, Historical, Political and Cultural Perspective
Autoři
Vydání
2024
Další údaje
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Němčina, školský systém, výuka němčiny, německá menšina
Klíčová slova anglicky
Němčina, školský systém, výuka němčiny, německá menšina
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 15. 1. 2025 14:20, Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
V originále
Der Beitrag beschreibt die Stellung der deutschen Sprache im Bildungssystem der Tschechischen Republik. Es wird zunächst ein Überblick über das allgemeine Schulsystem gegeben, der Schwerpunkt liegt dabei auf dem Fremdsprachenunterricht. Ein weiterer Fokus liegt auf der Rolle des Deutschen als Kultur- und Minderheitensprache in Tschechien. Kurz werden die Geschichte und die Entwicklung dieser Sprachgemeinschaft sowie die aktuellen Herausforderungen und Chancen beschrieben. Dargestellt werden auch die Wahrnehmung der deutschen Sprache und Kultur durch tschechische Schüler*innen und Student*innen und die Motivation zum Deutschlernen.
Česky
The article describes the position of the German language in the education system of the Czech Republic. It first provides an overview of the general school system, with a focus on foreign language teaching. Another focus is on the role of German as a cultural and minority language in the Czech Republic. The history and development of this language community as well as the current challenges and opportunities are briefly described. The perception of the German language and culture by Czech pupils and students and the motivation to learn German are also presented.
Anglicky
Článek popisuje postavení německého jazyka ve vzdělávacím systému České republiky. Nejprve je podán přehled obecného školského systému se zaměřením na výuku cizích jazyků. Další pozornost je věnována roli němčiny jako kulturního a menšinového jazyka v České republice. Stručně je popsána historie a vývoj této jazykové komunity i současné výzvy a příležitosti. Prezentováno je také vnímání německého jazyka a kultury českými žáky a studenty a motivace učit se německy.