2024
			
	    
	
	
    Ostravské kulturní stopy: Vítkovické nádraží
HORSÁKOVÁ, MonikaBasic information
Original name
Ostravské kulturní stopy: Vítkovické nádraží
	Name in Czech
Ostravské kulturní stopy: Vítkovické nádraží
	Name (in English)
Ostrava's cultural traces: the Vítkovice railway station
		Authors
Edition
 2024
			Publisher
spolek Fiducia
		Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Original works of art
		Field of Study
60403 Performing arts studies
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
			Keywords (in Czech)
dokument; historie; kultura; architektura; scénář; střih; režie
		Keywords in English
documentary; history; culture; architecture; script; editing; directing
		Tags
				
				Changed: 25/1/2025 20:21, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
				
		In the original language
Scénář, střih a režie dokumentu. Výpravní budova, která vznikla na tzv. Polanecké spojce v letech 1963–1967 podle návrhu architekta Josefa Dandy, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. Podle známého českého historika umění Rostislava Šváchy se jedná o jeden z nejvýraznějších příkladů bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století. O památkovou ochranu nádraží se bojovalo řadu let a ani dnes není jasné, jak bude její příběh pokračovat. Více historik architektury z Národního památkového ústavu Martin Strakoš.
				In English
The script, editing and directing of the documentary. The station building, which was built on the so-called Polanecká spojka in 1963-1967 according to a design by architect Josef Danda, represented one of the most modern railway stations in Czechoslovakia at the time. According to the well-known Czech art historian Rostislav Švácha, it is one of the most significant examples of the Brussels style in Czech architecture of the 1960s. The heritage protection of the station has been fought over for many years and even today it is not clear how its story will continue. Read more by architectural historian Martin Strakoš from the National Heritage Institute.