J 2025

Unlocking the metaverse: Determinants of voluntary adoption in e-commerce

BAUEROVÁ, Radka a Michal HALAŠKA

Základní údaje

Originální název

Unlocking the metaverse: Determinants of voluntary adoption in e-commerce

Autoři

BAUEROVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal HALAŠKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Sustainable Futures, 2025, 2666-1888

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 5.500 v roce 2022

Organizační jednotka

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

Klíčová slova anglicky

Behavioural intention; Consumer perception; Metaverse; Adoption of technology
Změněno: 29. 1. 2025 12:52, Ing. Radka Bauerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Acceptance hinges on various conditions, influenced by purpose. Different purposes dictate user acceptance factors. Some relate to professional necessity, others to personal tech adoption. This study focusses on voluntary metaverse adoption for product purchase and discerning determinants. The aim of this research is to explore and delineate the determinants that shape the intention to use the metaverse, with a focus on voluntary adoption for product purchase. Using a questionnaire, the study collected primary data from 508 respondents after meticulous data cleaning. Structural equation modelling tested the proposed model, revealing the determinants driving metaverse purchase intent. An artificial neural network probed complex relationships.