c 2024

Scenáristika: Distanční studijní text

PUSTINA KOCÍ, Irena

Basic information

Original name

Scenáristika: Distanční studijní text

Name in Czech

Scenáristika: Distanční studijní text

Edition

Opava. Opava, Scenáristika: Distanční studijní text, 2024

Publisher

Slezská univerzita

Other information

Type of outcome

Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

Scenáristika, dramaturgie, dramatická postava, struktura dramatického vyprávění

Keywords in English

Screenwriting, dramaturgy, dramatic character, structure of dramatic narrative
Changed: 31/1/2025 06:01, MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.

Abstract

V originále

Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)

In Czech

Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)