2024
Scenáristika: Distanční studijní text
PUSTINA KOCÍ, IrenaBasic information
Original name
Scenáristika: Distanční studijní text
Name in Czech
Scenáristika: Distanční studijní text
Authors
Edition
Opava. Opava, Scenáristika: Distanční studijní text, 2024
Publisher
Slezská univerzita
Other information
Type of outcome
Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
Scenáristika, dramaturgie, dramatická postava, struktura dramatického vyprávění
Keywords in English
Screenwriting, dramaturgy, dramatic character, structure of dramatic narrative
Changed: 31/1/2025 06:01, MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
V originále
Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)
In Czech
Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)