C 2024

Metody rychlého čtení a jejich význam v knihovnicko-informačních aktivitách

PAPÍK, Richard

Základní údaje

Originální název

Metody rychlého čtení a jejich význam v knihovnicko-informačních aktivitách

Název anglicky

Speed reading methods and their importance in library and information activities

Autoři

PAPÍK, Richard (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Ostrava, Kompendium knihovnictví 3. Ostrava: Moravsko-slezská vědecká knihovna v Ostravě, od s. 165-186, 22 s. Kompendium knihovnictví 3, 2024

Nakladatel

Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50800 5.8 Media and communications

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7054-345-0

Klíčová slova anglicky

Effective reading; speed reading; rapid reading
Změněno: 18. 2. 2025 02:13, doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.

Anotace

V originále

Metody rychlého čtení jsou vhodné pro informační práci, využitelné knihovníky a informačními pracovníky, a to např. při obsahové analýze dokumentů, ale i při dalších činnostech. Principy jsou poměrně jednoduché (rozšíření zrakového rozpětí, snížení počtu f ixací na řádku, potlačení artikulačních vlivů, posílení soustředění), ale vyžadují určitý nácvik. Metody rychlého čtení jsou výbornou třídící metodou pro vymezení informačního jádra, a to na osobní intelektuální úrovni. Nápomocna obsahovému zpracování může být metoda READ.

Anglicky

Speed reading methods are suitable for information work, useful for librarians and information workers, e.g. in content analysis of documents, but also in other activities. The principles are relatively simple (widening the visual span, reducing the number of fixations on a line, suppressing articulatory influences, strengthening concentration) but require some training. Speed-reading methods are an excellent sorting method for defining the information core, at a personal intellectual level. The READ method can be helpful for content processing.