2024
Metody rychlého čtení a jejich význam v knihovnicko-informačních aktivitách
PAPÍK, RichardZákladní údaje
Originální název
Metody rychlého čtení a jejich význam v knihovnicko-informačních aktivitách
Název anglicky
Speed reading methods and their importance in library and information activities
Autoři
PAPÍK, Richard (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Ostrava, Kompendium knihovnictví 3. Ostrava: Moravsko-slezská vědecká knihovna v Ostravě, od s. 165-186, 22 s. Kompendium knihovnictví 3, 2024
Nakladatel
Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-7054-345-0
Klíčová slova anglicky
Effective reading; speed reading; rapid reading
Změněno: 18. 2. 2025 02:13, doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.
V originále
Metody rychlého čtení jsou vhodné pro informační práci, využitelné knihovníky a informačními pracovníky, a to např. při obsahové analýze dokumentů, ale i při dalších činnostech. Principy jsou poměrně jednoduché (rozšíření zrakového rozpětí, snížení počtu f ixací na řádku, potlačení artikulačních vlivů, posílení soustředění), ale vyžadují určitý nácvik. Metody rychlého čtení jsou výbornou třídící metodou pro vymezení informačního jádra, a to na osobní intelektuální úrovni. Nápomocna obsahovému zpracování může být metoda READ.
Anglicky
Speed reading methods are suitable for information work, useful for librarians and information workers, e.g. in content analysis of documents, but also in other activities. The principles are relatively simple (widening the visual span, reducing the number of fixations on a line, suppressing articulatory influences, strengthening concentration) but require some training. Speed-reading methods are an excellent sorting method for defining the information core, at a personal intellectual level. The READ method can be helpful for content processing.