D
2024
Industrial Heritage Tourism as a Tool for Sustainable Tourism Development
ŠVAJDOVÁ, Lenka, Klára VÁCLAVÍNKOVÁ and Miroslava KOSTKOVÁ
Basic information
Original name
Industrial Heritage Tourism as a Tool for Sustainable Tourism Development
Name in Czech
Industriální cestovní ruch průmyslového dědictví jako nástroj udržitelného rovzoje
Edition
Prešov, Cestovný ruch v trajektorii času, p. 181 - 189, 9 pp. 2024
Publisher
VydavateľstvO Prešovskej univerzity
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50901 Other social sciences
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
Organization unit
School of Business Administration in Karvina
Keywords (in Czech)
Industriální cestovní ruch, udržitelnost v cestovním ruchu, technické památky
Keywords in English
Industrial tourism, Sustainability in Tourism, Technical Monuments
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Heavy industry in general and the transformation to industry 2.0 brings besides many positive impacts also the problem of where and how to find the usage for ancient industrial buildings and landscapes. The article aims to examine the possibility of using industrial heritage attractions/tourism as a tool for sustainable development of region/tourist destination. For this purpose, both types of marketing research – primary and secondary were applied. To get information regarding the current situation of the Moravian Silesian region for the development of industrial heritage tourism a SWOT analysis was elaborated and the general attitude of visitors toward the technical Monuments was identified using a questionnaire survey.
In Czech
Ťažký vo všeobecnosti a transformácia na priemysel 2.0 prináša okrem mnohých starobylých dopadov aj problém, kde a ako nájsť využitie pre priemyselné budovy a krajiny. Cieľom článku je nájsť možnosť využitia priemyselného dedičstva/cestovného ruchu ako nástroja trvalo udržateľného rozvoja regiónu/turistickej oblasti. Na tento účel byly použity oba typy marketingového výzkumu – primárního a sekundárního. Na získání informací o identifikaci aktuální situace Moravskosliezskeho kraje v oblasti vývoje priemyselného dědictví byla vypracovaná SWOT analýza založená na cestovním ruchu a prostřednictvím dotazníkového průzkumu byl identifikovaný celkový postoj návštěvníků k technickým pamiatkam.
Displayed: 15/2/2025 00:04