2024
			
	    
	
	
    Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů
KOSTKOVÁ, Miroslava a Milena BOTLÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů
	Název anglicky
Sustainable Tourism Customer Behavior in the Context of Integration Differences
		Autoři
KOSTKOVÁ, Miroslava (203 Česká republika, domácí) a Milena BOTLÍKOVÁ (203 Česká republika, garant)
			Vydání
 Prešov, Cestovný ruch v trajetrórii času, od s. 100-108, 9 s. 2024
			Nakladatel
Prešovská Univerzita
		Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Stať ve sborníku
		Obor
50204 Business and management
		Stát vydavatele
Slovensko
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Forma vydání
elektronická verze "online"
		Kód RIV
RIV/47813059:19520/24:A0000513
		Organizační jednotka
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
			ISBN
978-80-555-3399-5
		Klíčová slova anglicky
Tourism; sustainability; Czech Republic; generation
		Štítky
				
				Změněno: 7. 3. 2025 09:31, Miroslava Snopková
				
		V originále
Růst cestovního ruchu vede nejen k pozitivním dopadům, ale také výrazně zasahuje do kulturních identit destinací, a vyčerpává přírodní zdroje. V důsledku těchto negativních dopadů bylo nutné přijmout opatření udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Opatření pro udržitelný rozvoj mají nejen politický charakter, ale jsou začleněny do mnoha strategií subjektů cestovního ruchu. Nicméně nelze realizovat udržitelnost bez přispění samotných turistů. Cílem článku tak bylo identifikovat pravděpodobnost výskytu vybraných vzorců udržitelného chování, jelikož skutečné udržitelné chování spotřebitelů je závislé na tom, zda si spotřebitelé uvědomují svůj dlouhodobý dopad na sociální i přírodní prostředí. Dále bylo cílem identifikovat na základě dotazníkového šetření mezigenerační vazby v přijímání principů udržitelnosti na základě statistických metod. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že generace Z si přisvojila udržitelné chování v souvislosti se službami cestovního ruchu, generace X a Y nezůstávají pozadu. Potvrdila se rovněž mezigenerační rozdílnost v informovanosti a spotřebě produktů neživočišné výroby.
				Anglicky
The growth of tourism not only leads to positive impacts, but also significantly interferes with the cultural identities of destinations and depletes natural resources. As a result of these negative impacts, it was necessary to take measures for the sustainable development of tourism. Measures for sustainable development are not only political in nature, but are incorporated into many strategies of tourism entities. However, sustainability cannot be realized without the contribution of the tourists themselves. The aim of the article was thus to identify the probability of the occurrence of selected patterns of sustainable behavior, as the actual sustainable behavior of consumers depends on whether consumers are aware of their long-term impact on the social environment as well as on the natural environment. Furthermore, the goal was to identify, based on a questionnaire survey, intergenerational links in the acceptance of sustainability principles based on statistical methods. As part of the research, it was found that Generation Z has adopted sustainable behavior in relation to tourism services, Generations X and Y are not far behind. The intergenerational difference in awareness and consumption of non-livestock production was also confirmed.