D 2024

Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů

KOSTKOVÁ, Miroslava a Milena BOTLÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů

Název anglicky

Sustainable Tourism Customer Behavior in the Context of Integration Differences

Autoři

KOSTKOVÁ, Miroslava (203 Česká republika, domácí) a Milena BOTLÍKOVÁ (203 Česká republika, garant)

Vydání

Prešov, Cestovný ruch v trajetrórii času, od s. 100-108, 9 s. 2024

Nakladatel

Prešovská Univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

ISBN

978-80-555-3399-5

Klíčová slova anglicky

Tourism; sustainability; Czech Republic; generation

Štítky

Změněno: 7. 3. 2025 09:31, Miroslava Snopková

Anotace

V originále

Růst cestovního ruchu vede nejen k pozitivním dopadům, ale také výrazně zasahuje do kulturních identit destinací, a vyčerpává přírodní zdroje. V důsledku těchto negativních dopadů bylo nutné přijmout opatření udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Opatření pro udržitelný rozvoj mají nejen politický charakter, ale jsou začleněny do mnoha strategií subjektů cestovního ruchu. Nicméně nelze realizovat udržitelnost bez přispění samotných turistů. Cílem článku tak bylo identifikovat pravděpodobnost výskytu vybraných vzorců udržitelného chování, jelikož skutečné udržitelné chování spotřebitelů je závislé na tom, zda si spotřebitelé uvědomují svůj dlouhodobý dopad na sociální i přírodní prostředí. Dále bylo cílem identifikovat na základě dotazníkového šetření mezigenerační vazby v přijímání principů udržitelnosti na základě statistických metod. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že generace Z si přisvojila udržitelné chování v souvislosti se službami cestovního ruchu, generace X a Y nezůstávají pozadu. Potvrdila se rovněž mezigenerační rozdílnost v informovanosti a spotřebě produktů neživočišné výroby.

Anglicky

The growth of tourism not only leads to positive impacts, but also significantly interferes with the cultural identities of destinations and depletes natural resources. As a result of these negative impacts, it was necessary to take measures for the sustainable development of tourism. Measures for sustainable development are not only political in nature, but are incorporated into many strategies of tourism entities. However, sustainability cannot be realized without the contribution of the tourists themselves. The aim of the article was thus to identify the probability of the occurrence of selected patterns of sustainable behavior, as the actual sustainable behavior of consumers depends on whether consumers are aware of their long-term impact on the social environment as well as on the natural environment. Furthermore, the goal was to identify, based on a questionnaire survey, intergenerational links in the acceptance of sustainability principles based on statistical methods. As part of the research, it was found that Generation Z has adopted sustainable behavior in relation to tourism services, Generations X and Y are not far behind. The intergenerational difference in awareness and consumption of non-livestock production was also confirmed.