Detailed Information on Publication Record
2024
Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů
KOSTKOVÁ, Miroslava and Milena BOTLÍKOVÁBasic information
Original name
Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů
Name (in English)
Sustainable Tourism Customer Behavior in the Context of Integration Differences
Authors
KOSTKOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milena BOTLÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Prešov, Cestovný ruch v trajetrórii času, p. 100-108, 9 pp. 2024
Publisher
Prešovská Univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
Organization unit
School of Business Administration in Karvina
ISBN
978-80-555-3399-5
Keywords in English
Tourism; sustainability; Czech Republic; generation
Tags
Changed: 7/3/2025 09:31, Miroslava Snopková
V originále
Růst cestovního ruchu vede nejen k pozitivním dopadům, ale také výrazně zasahuje do kulturních identit destinací, a vyčerpává přírodní zdroje. V důsledku těchto negativních dopadů bylo nutné přijmout opatření udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Opatření pro udržitelný rozvoj mají nejen politický charakter, ale jsou začleněny do mnoha strategií subjektů cestovního ruchu. Nicméně nelze realizovat udržitelnost bez přispění samotných turistů. Cílem článku tak bylo identifikovat pravděpodobnost výskytu vybraných vzorců udržitelného chování, jelikož skutečné udržitelné chování spotřebitelů je závislé na tom, zda si spotřebitelé uvědomují svůj dlouhodobý dopad na sociální i přírodní prostředí. Dále bylo cílem identifikovat na základě dotazníkového šetření mezigenerační vazby v přijímání principů udržitelnosti na základě statistických metod. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že generace Z si přisvojila udržitelné chování v souvislosti se službami cestovního ruchu, generace X a Y nezůstávají pozadu. Potvrdila se rovněž mezigenerační rozdílnost v informovanosti a spotřebě produktů neživočišné výroby.
In English
The growth of tourism not only leads to positive impacts, but also significantly interferes with the cultural identities of destinations and depletes natural resources. As a result of these negative impacts, it was necessary to take measures for the sustainable development of tourism. Measures for sustainable development are not only political in nature, but are incorporated into many strategies of tourism entities. However, sustainability cannot be realized without the contribution of the tourists themselves. The aim of the article was thus to identify the probability of the occurrence of selected patterns of sustainable behavior, as the actual sustainable behavior of consumers depends on whether consumers are aware of their long-term impact on the social environment as well as on the natural environment. Furthermore, the goal was to identify, based on a questionnaire survey, intergenerational links in the acceptance of sustainability principles based on statistical methods. As part of the research, it was found that Generation Z has adopted sustainable behavior in relation to tourism services, Generations X and Y are not far behind. The intergenerational difference in awareness and consumption of non-livestock production was also confirmed.