D 2024

Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů

KOSTKOVÁ, Miroslava and Milena BOTLÍKOVÁ

Basic information

Original name

Udržitelné chování a postoje klientů cestovního ruchu v kontextu mezigeneračních rozdílů

Name (in English)

Sustainable Tourism Customer Behavior in the Context of Integration Differences

Authors

KOSTKOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milena BOTLÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Prešov, Cestovný ruch v trajetrórii času, p. 100-108, 9 pp. 2024

Publisher

Prešovská Univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

ISBN

978-80-555-3399-5

Keywords in English

Tourism; sustainability; Czech Republic; generation

Tags

Changed: 7/3/2025 09:31, Miroslava Snopková

Abstract

V originále

Růst cestovního ruchu vede nejen k pozitivním dopadům, ale také výrazně zasahuje do kulturních identit destinací, a vyčerpává přírodní zdroje. V důsledku těchto negativních dopadů bylo nutné přijmout opatření udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Opatření pro udržitelný rozvoj mají nejen politický charakter, ale jsou začleněny do mnoha strategií subjektů cestovního ruchu. Nicméně nelze realizovat udržitelnost bez přispění samotných turistů. Cílem článku tak bylo identifikovat pravděpodobnost výskytu vybraných vzorců udržitelného chování, jelikož skutečné udržitelné chování spotřebitelů je závislé na tom, zda si spotřebitelé uvědomují svůj dlouhodobý dopad na sociální i přírodní prostředí. Dále bylo cílem identifikovat na základě dotazníkového šetření mezigenerační vazby v přijímání principů udržitelnosti na základě statistických metod. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že generace Z si přisvojila udržitelné chování v souvislosti se službami cestovního ruchu, generace X a Y nezůstávají pozadu. Potvrdila se rovněž mezigenerační rozdílnost v informovanosti a spotřebě produktů neživočišné výroby.

In English

The growth of tourism not only leads to positive impacts, but also significantly interferes with the cultural identities of destinations and depletes natural resources. As a result of these negative impacts, it was necessary to take measures for the sustainable development of tourism. Measures for sustainable development are not only political in nature, but are incorporated into many strategies of tourism entities. However, sustainability cannot be realized without the contribution of the tourists themselves. The aim of the article was thus to identify the probability of the occurrence of selected patterns of sustainable behavior, as the actual sustainable behavior of consumers depends on whether consumers are aware of their long-term impact on the social environment as well as on the natural environment. Furthermore, the goal was to identify, based on a questionnaire survey, intergenerational links in the acceptance of sustainability principles based on statistical methods. As part of the research, it was found that Generation Z has adopted sustainable behavior in relation to tourism services, Generations X and Y are not far behind. The intergenerational difference in awareness and consumption of non-livestock production was also confirmed.