2025
Castra biblica – nowi Dawidowie i Salomonowie oraz ich środkowoeuropejskie zamki. Niedoceniony paradygmat kastelologi?
CZECHOWICZ, BoguslawZákladní údaje
Originální název
Castra biblica – nowi Dawidowie i Salomonowie oraz ich środkowoeuropejskie zamki. Niedoceniony paradygmat kastelologi?
Název česky
Castra biblica – noví Davidové a Šalamounovi a jejich středoevropské hrady. Nedoceněné paradigma kastelologie?
Název anglicky
Castra biblica – the new Davids and Solomons and their Central European castles. An underestimated paradigm of castelology?
Autoři
Vydání
Jerozolimskie asocjacje zamków Europy Środkowej, 2025
Další údaje
Jazyk
polština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
biblické toposy, biblicismy, hrady, střední Evropa, středověk, politická ideologie
Klíčová slova anglicky
biblical topos, biblicisms, castles, Central Europe, Middle Ages, political ideology
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 28. 4. 2025 11:42, prof. PhDr. Boguslaw Czechowicz, Dr.
V originále
W badaniach nad zamkami Europy Środkowej wciąż nieśmialo podejmuje się próby interpretacji tych budowli w kontekście biblijnych toposów. Upoważnia do tego wiele przesłanek, a jedną z nch jest nader powszechnie w średniowiecznym pismiennictwie porównywanie władców z biblijnymi wzorcami, zwłaszcza z Dawidem i Salomonem, ale także z Judą Machabeuszem. Artykuł przynosi przegląd takich przekazów dotyczacych władztw czeskiego, polskiego i wegierskiego. Powinien on ośmielić do odważnego stawiania pytania o treści ideowe budowli, w których „nowi Dawidowie“ i „nowi Salomonowie“ mieszkali i wykonywali swoją władzę. Samym rezydencjom z braku miejsca poświecono tu niewiele uwagi, anonsując wszakże dalsze dwie części opracowania skupione właśnie na ich interpretacji. Artykuł zwraca jednak uwagę na sprawę kluczową – wagę biblijnego wzorca postaw i idaełów. Od jego docenienia oddaliły nas epoki wzmożonej modernizacji, takie jak oświecenie, pozytywizm i modernizm. Skutkiem tego biblijne odniesienia w kronikarstwie średniowiecza są najczęściej pomijane lub marginalizowane. Należy się jednak bacznie wczytywać w ich sens.
Česky
Ve výzkumu hradů střední Evropy jsou pokusy o interpretaci těchto staveb v kontextu biblických topoi stále váhavé. Existuje pro to mnoho důvodů a jedním z nich je ve středověkých spisech velmi časté srovnání panovníků s biblickými vzory, zejména s Davidem a Šalomounem, ale také s Judou Makabejským. Článek poskytuje přehled takových zpráv týkajících se českého, polského a uherského státa. Mělo by nás to povzbudit k tomu, abychom si odvážně kladli otázky ohledně ideologického obsahu budov, v nichž žili a uplatňovali svou moc „noví Davidové“ a „noví Šalamounovi“. Vzhledem k nedostatku prostoru je zde samotným rezidencím věnována malá pozornost, ačkoli jsou oznámeny další dvě části studie, které se zaměřují právě na jejich interpretaci. Článek však upozorňuje na klíčovou otázku – důležitost biblického vzoru postojů a ideálů. Od jeho ocenění nás vzdálily éry zvýšené modernizace, jako bylo osvícenství, pozitivismus a modernismus. V důsledku toho jsou biblické odkazy ve středověkých kronikách nejčastěji vynechávány nebo marginalizovány. Jejich význam je však třeba si pečlivě přečíst.