2025
Humour as a Bourgeois Shibboleth? Humour and Social Boundaries in Schlaraffia Associations, 1859–1939
PELC, MartinBasic information
Original name
Humour as a Bourgeois Shibboleth? Humour and Social Boundaries in Schlaraffia Associations, 1859–1939
Name in Czech
Humor jako buržoazní šibolet? Humor a sociální hranice ve spolcích Schlaraffia v letech 1859-1939
Authors
PELC, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Humor. International Journal of Humour Research, 2025, 1613-3722
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Impact factor
Impact factor: 1.100 in 2024
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
UT WoS
001467480500001
Keywords (in Czech)
historie; měšťanská kultura; sociální hranice; Schlaraffia; měšťanstvo
Keywords in English
history; middle-class culture; social boundary; Schlaraffia; bourgeoisie
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Links
GA23-04979S, research and development project.
Changed: 12/5/2025 09:30, doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D.
In the original language
Schlaraffia is the name of still existent male associations cultivating friendship, art and humour while maintaining a peculiar pseudo-medieval ritual. The first society of this name was founded in Prague in 1859. Subsequently, the idea spread throughout the world among German-speaking elites. By 1939, there were over three hundred branches on the territory of 29 present-day states. What started off as a local table society of artists transformed itself into a worldwide network of (upper) middle class elite. This paper shows how humour was instrumentalised as a social boundary, a kind of bourgeois shibboleth to distinguish the exclusive society from the lower middle class, not to say working class. Due to the social transformation of the membership, Schlaraffian humour was civilised, i.e. subdued to middle class morals. Schlaraffia hierarchised humour, defined it as the “highest form of comedy” and counterposed it against the alleged impertinence of the lower classes jest, wit, or prank. Humour as social distinction was associated with specific taste and knowledge needed to decode the (inside) jokes. Apart from being a subtle but effective social boundary, shared taste and knowledge through humour also helped cement the heterogeneous socio-professional groups that made up the bourgeoisie.
In Czech
Schlaraffia je název dodnes existujících mužských spolků pěstujících přátelství, umění a humor při zachování zvláštního pseudostředověkého rituálu. První spolek tohoto jména byl založen v Praze v roce 1859. Následně se myšlenka rozšířila do celého světa mezi německy mluvící elity. Do roku 1939 bylo na území 29 dnešních států přes tři sta poboček. To, co začalo jako místní stolní společnost umělců, se proměnilo v celosvětovou síť elit (vyšší) střední třídy. Tento článek ukazuje, jak byl humor instrumentalizován jako sociální bariéra, jakýsi buržoazní šibolet k odlišení exkluzivní společnosti od nižší střední třídy, neřkuli dělnické třídy. V důsledku společenské transformace členstva byl šlarafský humor civilizován, tedy podřízen morálce střední třídy. Schlaraffia hierarchizovala humor, definovala jej jako „nejvyšší formu komedie“ a postavila jej proti údajné drzosti žertů, vtipů či žertů nižších tříd. Humor jako sociální bariéra byl spojen se specifickým vkusem a znalostmi potřebnými k dekódování interních vtipů. Sdílený vkus představoval subtilní, ale účinnou sociální hranici, jež přispívala ke spojení heterogenních socioprofesních skupin moderního měšťanstva.