2025
Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)
ZÁHORA, JakubBasic information
Original name
Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)
Name in Czech
Interpretační přístupy Zdeňka Kožmína k básnickým textům (a jejich využití ve vysokoškolské výuce)
Name (in English)
Zdeněk Kožmín's interpretative approaches to poetic texts (and their use in university teaching)
Authors
ZÁHORA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Čteme si uprostřed nekonečna. Konference u příležitosti 100. výročí narození Zdeňka Kožmína, 2025
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
Zdeněk Kožmín; interpretace básní; teorie interpretace; vysokoškolská výuka; pedagogika
Keywords in English
Zdeněk Kožmín; poetry interpretation; theory of interpretation; university teaching; pedagogy
Changed: 26/9/2025 21:10, Mgr. et Mgr. Jakub Záhora, Ph.D.
In the original language
Příspěvek se zabývá metodologickým přístupem Zdeňka Kožmína k literární analýze a interpretaci básní, zvláště jeho konceptem tzv. zvětšenin. Pojednává o tom, jak Kožmín jejich prostřednictvím přesouval pozornost od dominantního postavení jazyka k analýze časoprostoru či klíčových motivů a jejich vztahů. Součástí tématu je také uvedení některých možností, jak lze tyto metody využít v současné vysokoškolské výuce zaměřené na interpretaci básní. Příspěvek vychází především z Kožmínova pedagogického úsilí přiblížit poezii studentům, demonstrovat její relevanci pro žitou realitu a její schopnost obnovovat výrazové a významové možnosti jazyka.
In English
The presentation deals with Zdeněk Kožmín's methodological approach to literary analysis and interpretation of poems, especially his concept of so-called enlargements. It discusses how Kožmín used them to shift attention from the dominant position of language to the analysis of space-time or key motifs and their relationships. The topic also includes some possibilities for how these methods can be used in contemporary university teaching focused on the interpretation of poems. The presentation is based primarily on Kožmín's pedagogical efforts to bring poetry closer to students, demonstrate its relevance to lived reality, and its ability to renew the expressive and meaningful possibilities of language.